Here & There


Memaparkan catatan dengan label keklapissarawak. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label keklapissarawak. Papar semua catatan

KEK LAPIS PAN BORNEO





Bahan A-

16oz Mentega

250gm Cream Cheese

1/2 tin susu manis

10 biji Telor Gread A

150gm Gula Halus

1 sudu makan Ovellet
80gm Holick
200gm Whipping Cream
50gm Nestum cerelax
330gm Tepung Gandum
Sedikit buah Prune

Bahan B
Warna Hitam + buah Prune yg di potong kecil
Warna Kuning + 2 sudu makan Jem Pineapple
Warna Merah + 2 sudu makan Jem Mix Fruit
Warna Putih + 25gm Coffee mate



Caranya -

Mentega + Cream Cheese + susu manis dipukol hingga kembang dan ketepikan

Telor + gula + Ovellet di pukol hingga pekat

Campurkan kedua dua adunan 

Masukkan Holick whipping Cream Nestum Cerelax dan akhir sekali Tepung gandum sedikit demi sedikit gaul hingga rata.

Bahagikan adunan kepada 4 bahagian
Dan di Campur mengikut bahan B
Acuan 8 1/2 
Suhu 180c



Cara Melapis -

Lapisan Pertama -

 warna Hitam 1 lapisan

 warna Putih 2 lapisan

 warna Hitam 1 lapisan

 warna kuning 2 lapisan
 warna Merah 2 lapisan
 warna kuning 2 lapisan 
 warna Merah 2 lapisan
 Warna Hitam 1 lapisan 
 Warna Putih 2 lapisan
 Akhir sekali lapisan warna Hitam 1 lapisan.......Selamat Mencuba...

Sekadar Renungan Bersama ..... 

6 perkara Allah sembunyikan...

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.'

Kemudian Jibrail as berkata: 'Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?'

Lalu Allah berfirman yang bermak! sud. 'Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...'

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

'Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? '

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .'

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

1- Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
2- Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
3- Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
4- Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
5- Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

6- Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.



Kek Lapis Malim Kundang


Sumber : fb Khairza Zara

Bahan-bahan :

10 biji telur
450g mentega
300g tepung hong kong atau tepung gandum
180g gula kastor (+/-)
300g susu pekat manis
150g horlicks
190g jem strawberi
100g kelapa parut kering (saya guna 50g santan serbuk)
Coklat Crispy secukupnya
1 sudu besar ovallete
pewarna merah, kuning dan coklat

Cara-cara  Membuat:

1. Pukul telur, gula dan ovallete sampai kembang.

2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan sebatikan.

3. Dalam bekas yang lain, mentega dan susu pekat diputar sampai putih.

4. Kemudian satukan adunan mentega dengan tepung tadi. Sebatikan.

5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Warnakan merah, kuning dan coklat.

6. Untuk adunan merah, masukkan jem strawberri dan kacau rata-rata.

7. Adunan kuning dimasukkan serbuk horlick. Kacau sampai sebati.

8. Manakala adunan coklat dimasukkan kelapa parut kering.

9. Sediakan loyang 8″ x 8″. Griskan dengan mentega. Ambil sedikit adunan kuning dan ratakan. Kemudian bakar/grill hingga masak (guna api atas sahaja) lebih kurang 5 minit.

20. Kemudian, masukkan adunan coklat dan susunkan coklat Crispy tadi di atasnya (atau boleh juga bakar lapisan coklat terlebih dahulu lepas tu barulah disusunkan coklat Crispy di atasnya seperti dalam gambar). Bakar hingga masak.

11. Kemudian, masukkan pula sedikit adunan merah dan bakar. Ulangi proses hingga habis.

12. Untuk lapisan terakhir, bakar selama 5-6 minit atau hingga kek keperangan. Dan bakar lagi selama 10-15 minit dengan menggunakan api bawah supaya kek masak sempurna.

13. Setelah masak, keluarkan kek dari oven dan sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.

Selamat Mencuba.

Kek Belacan



Kek ni sangat sedap dan memang sedap.
Makin lama makin sedap dan moist.. Cara menyimpan kek ni mesti betul.. kalau diluar suhu bilik,cepatlah ia basi dan berkulat..
Simpan elok elok dlm peti sejuk,kalau nak lebih tahan lama bekukan..
 kalau nak makan baru keluarkan ..


Bahan bahan
10biji telur gred A
450g mentega berkualiti tinggi
1gelas gula halus(140g)
1gelas milo(115g)
1gelas susu tepung(110g)
1tin kecil sri kaya
1tin kecil@rendah susu pekat manis
2gelas tepung hong kong(220g)
200gram horlickS
1sudu besar serbuk koko
3sudu besar gula hitam
Sedikit esen vanilla

Cara membuat
Pukul gula dan mentega sampai kembang.
Masukan telur satu persatu.(pecah sebiji,pukul,pecah lagi sebiji,pukul lagi,buat sampai habis). Masukan esen vanilla.masukan susu pekat dan srikaya.pukul lagi.
Masukan pula milo,horlicks,serbuk koko dan susu tepung.pukul sebati . Baru masukan gula hitam. Gaul guna senduk sahaja sampai sebati.
Akhir sekali masukan tepung,gaul guns senduk sampai betul betul sebati.
Sediakan loyang 8x8 dan lapik dengan kertas minyak. Pastikan loyang ditutup rapat menggunakan aluminium foil sebelum kek dikukus.
Kukus kek ini selama 4 jam.
Pastikan air kukusan betul betul mendidih.Guna api sederhana semasa mengukus.
SELAMAT MENCUBA..
SILAKAN SHARE

Kek Lapis Milo Mocha


Kek ni adalah kek yang paling mudah dan senang di buat. Semua bahan-bahan senang di cari dan rasanya pun of kos mengancam. Milo yang manis dengan rasa koko sememangnya diminati bukan sahaja kanak-kanak tetapi orang dewasa jugak. Teringat saya kepada Kek Lapis Belacan, Kek Lapis Holiday Inn , Kek Lapis Saddam Husin dan Kek Lapis Idola. Ke4-4 kek ini berasaskan coklat dan milo. Kalau ditanya yang mana antara 4 kek lapis menjadi idaman saya, saya pasti akan jawab kek lapis Saddam Husin. Rasa coklat kandos dalam kek ni lemak2 berkrim disukai ramai sungguh. Saya tak sharekan lagi resepi kes tersebut di dalam blog ni. Insyallah saya akan sharekan nanti. Cuma nak bagitau siap2 antara bahannya adalah coklat kandos dan coklat ni susah nak dicari sekarang. Jarang ada dah.

Ok hari ni saya nak sharekan resepi kek lapis milo. Ini adalah bahan-bahannya :

(BAHAN2)
[loyang 7x7]

450GM Butter
130gm gula kastor
10 biji telur gred A
1/2 tin susu cap junjung (kecil)
1tin serikaya yeo's (kecil)
100gm horliks
130gm tepung hongkong
1sdt ovalette
2 stick milo 3 in 1
**jika mahu rasa koko lebih boleh tambah 4 sticks.
Sedikit mocha paste.
*Option boleh juga tukar dgn perasa nescafe 3in1. 
Campur dgn sedikit browning sugar untuk memberi warna hitam.

Cara membuat:
Pukul butter dan gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu.
Masukkan semua bahan lain kecuali nescafe dan mocha paste.
Mixer sebati.
Bahagi kepada 3 bahagian.
1. Warna asli
2. Campur milo 3in1
3. Campur mocha paste.
Bakar api atas selapis selapis guna loyang 7x7".
Suhu190°C. Masa terpulang kpd oven masing2.

*kek agak basah dan lembab. Kalau guna 8x8 kek tidak berapa tinggi... lapisan jd tidak berapa cantik.

Bacaan lain : Kek Lapis Belacan 

KEK HATI PARI

Image result for KEK HATI PARI

Bahan-bahan:
450gm mentega
10 biji telur
5 gelas tepung gandum
4 gelas gula
2 gelas gula ditanak
3 sudu esen vanila
3 sudu makan browning
3 sudu bicabonate of soda
800gm kismis ....kisar @ gunting halus


Cara-cara:

Image result for KEK HATI PARIMentega dan gula dipukul hingga kembang..masukkan telur satu persatu..sambil digaul rata..masukkan vanila ,browning ,kismis dan tepung.gaul rata...masukkan gula tanak..kuar dgn cepat dan rata....masukkan dalam acuan ...tutup permukaan acuan dgn plastik @ alumanium ...kukus selama 8 jam dgn api perlahan.






Kek Lapis Bumi (Kukus)

Image result for Kek Lapis bumi       

Kek Lapis Bumi (Kukus)

bahan-bahan : loyang 6" x 6"
menggunakan cawan metrik = 250 ml air

1 cawan tepung gandum (diayak)
1/4 cawan serbuk holicks
5 biji telur gred A 
225 g mentega (DJ menggunakan butter SCS)
4 sudu besar serikaya
1/2 cawan gula kastor
1/4 cawan susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanilla
1 1/2 sudu besar serbuk nescafe + 1 sudu kecil serbuk koko (bancuhkan dengan 1 sudu besar air panas)
Pewarna hijau dan kuning




Cara-cara :

Sediakan pengukus dan jerangkan airnya. Lengserkan dengan mentega dan taburkan dengan sedikit tepung. (Seelok-eloknya alaskan loyang dengan kertas serap minyak)
Ayak tepung bersama horlicks di dalam satu bekas yang agak besar. Ketepikan.
Pukul mentega bersama gula sehingga kembang dan putih.
Masukkan telur sebiji dan putar dengan kelajuan minima. Masukkan lagi sebiji telur dan putar lagi. Ulangi sehingga habis. 

Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
Masukkan serikaya dan putar sebati. Kemudian, masukkan susu pekat dan putar lagi.
Masukkan tepung dan diadun sekata. 

Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.

 Campurkan satu bahagian dengan bancuhan nescafe tadi dan kacau sebati. Adunan kedua dan ketiga diwarnakan hijau dan kuning. Kemudian setiap bahagian ini dibahagi lagi dua dengan menggunakan bekas-bekas atau cawan-cawan kecil.
Tuangkan adunan hijau ke dalam loyang terlebih dahulu. Kemudian, tutuplah loyang dengan kertas foil. Kukus selama 3-5 minit atau sehingga adunan dah tak cair.
Tuangkan untuk lapisan kedua iaitu adunan kuning. Ratakan. 

Kukuslah lagi hingga dah tak cair. 
Akhir sekali ialah adunan nescafe. 


Image result for Kek Lapis bumi

Ulangi proses hingga habis.
Untuk lapisan terakhir, sila kukus selama 30-40 minit atau sehingga kek masak sempurna.
Sejukkan kek sebelum dipotong.


KEK LAPIS HOLIDAY INN

Sumber : FB : Roziah M

Peminat kek lapis mungkin yang inginkan kelainan rasa dalam kek lapis boleh try resepi kek lapis Holidah Inn ni. Bahan-bahan untuk kek ni tak banyak dan tak rumit untuk dicari. Cuma untuk tepung, kalau tak ada tepung Hong Kong boleh aje nak guna tepung gandum. Saya sendiri pun jarang guna tepung hongkong sebab susah nak jumpa tepung nie. Jadi, janganlah rasa teragak agak untuk gune tepung gandum. 

Pada pendapat saya sendiri, kek ni special rasanya sebb menggunakan bahan iaitu jem nanas. Rasanya akan lain sikit berbanding kek lapis lain yang biasanya menggunakan horlick etc. Kalau nak cuba buat kek ni tipsnya adalah kurangkan sikit measurement untuk gula, jem n bahan2 lain yang manis2 tu..insyallah cukup rasa. Kalau dah manis sangat nak makan pun susah betul tak.. So selamat mencuba. Sesiapa yang dah try jangan lupa share n comment ye.

KEK LAPIS HOLIDAY INN
(Nota: untuk loyang 8 x 8)

BAHAN A
100g Gula Halus
200g Jem Nenas
450g Butter
30g Ovalete
300g Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A

BAHAN C
270g Tepung Hong Kong (boleh guna tepung gandum kalau takde tepung hongkong)

BAHAN D
Pewarna Hijau, kuning dan merah

Cara-Cara Membuat:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maxima.
2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul, juga dengan kelajuan sama sehingga habis
3. Masukkan tepung dan adun dengan kelajuan yang perlahan hanya untuk sebatikan saja.
4. Bahagikan kan kpd 3 bahagian di diwarnakan merah, kuning dan hijau.

Cara-Cara melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan warna merah ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit,suhu 120'c, setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Tekan lapisan kek dengan alat penekan atau gelas yang rata untuk mengeluarkan angin jika ada.
7. Sapu sedikit butter di atasnya.
8. Ulang step 3-7 diatas untuk hijau, kuning, dan Merah kembali sehingga adunan habis.



#keklapis #keklapis #keklapissarawak #keklapissedap #keklapispremium #kuihraya #kekraya #keklapismurah #keklapissarawakoriginal #keklapiscadbury #keklapismasammanis #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #bhfyp #keklapisnilai #ansuranraya #malaysia #kuching #keklapisraya #keklapisviral #rempeyek #kekbatik #keklapisbywai #keklapisseremban #bazaarpaknil #jalanjalancarimakan #kueh #kuchingfood #keklapisevergreen #kuehlapis #foodstagram #postagekeklapissarawak #keksarawak #kuih #kuchingfoodie #resepikeklapis #kuihlapis #keklapisasli #kekrayasarawak #kurangmanis #imsweetenough #originalsarawak #bazarpaknil #bmf #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade  #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #kekviral #kek #kek #cake #memes #meme #k #keksedap #pasta #dankmemes #cringe #dank #brownies #tatl #sunum #s #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #m #kurabiye #a #l #cakes #kekmurah #dessert #bhfyp #anime #dankmeme #biskutraya #yemek #r #kuihraya #ayylmao #chan #sayajual #kekbirthday #fnaf #i #homemade #b #food #edgymemes #filthyfrank #lmfao #cheesecake #instacake #mutfak #n #kekcoklatmoist #ke #nefisyemektarifleri #doorgift #papafranku #birthday #malaysia #lezzet #brownies #tatl #sunum #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #kurabiye #cakes #kekmurah #dessert #kekviral

Kek Lapis Polkadot

Sumber : FB Siti Aisyah Cakes Houses
Bahan A
480gm mentega tulen 
15 biji kuning telur
150gm gula kaster
5 sudu besar susu pekat manis 
2 sudu kecil ovalette
230gm tepung hong kong 
1 sudu kecil baking powder


Bahan B
6 biji putih telur
1/4 sudu teh cream of tartar
150gm gula kaster


Bahan C
30gm serbuk koko - ayak
1 sudu besar coklat emulco
Pewarna merah atau di sukai (untuk lapisan atas dan bawah)
150gm biskut jejari

Loyang 9x9 in di alas dan gris dasarnya.


Cara-cara :
Ayak tepung dan baking powder. Ketepikan.
Satukan mentega, gula kaster, susu pekat dan ovalette. Pukul hingga berkrim. Kemudian masukkan kuning telur satu persatu sambil dipukul hingga rata dan sebati.
Masukkan adunan mentega ke dalam mangkuk besar, kemudian masukkan tepung dan kaup balikkan hingga sebati.

Satukan bahan B, pukul dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan kental.
Kaup balikkan ke dalam adunan tadi hingga rata.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 1 bahagian di masukkan serbuk koko dan coklat emulco, gaul rata.
Satu bahagian lagi di beri pewarna merah atau yang di sukai untuk lapisan atas dan bawah. Gaul rata.

Ambil 7 sudu besar adunan merah, ratakan di dalam loyang dan bakar api atas dan bawah selama 8 minit atau pemukaannya perang. Tekan dengan penekan kek lapis, cucuk permukaan dengan garpu dan sapu dengan sedikit mentega.
Ulangi lapisan kedua dan ketiga adunan merah dengan menggunakan api atas saja.
Kemudian ambil 7 sudu besar adunan coklat, ratakan dan atur biskut jejari di atasnya. Bakar selama 8 minit. Ulangi melapis lapisan coklat hingga habis.

Untuk lapisan atas, ulangi melapis adunan merah hingga habis sebanyak 3 lapisan.
Setelah habis, tutup loyang dengan aluminium foil, bakar dengan api atas dan bawah selama minit supaya kek masak dengan sempurna.

Selamat mencuba.


Kek Lapis Keju Oreo



Kek Lapis Keju Oreo

Bahan A

-12 biji kuning telur B
-6 biji putih telur
-250gm gula kaster
-270gm tepung Hong Kong
-30gm serbuk horlicks
-2 sudu kecil ovalete
-1 sudu kecil esen vanila


Bahan B - Adunan Keju
-250gm krim keju
-3 sudu besar susu pekat manis
-1 sudu teh lemon paste

Bahan C- Adunan Biru
-250gm mentega
-3 sudu makan susu pekat manis
-pewarna biru atau yang di sukai


Bahan D
2-3 bungkus biskut oreo dengan krim

Loyang 8 x 8in di alas dasar dan gris

Cara-cara :

Bahan A : 
Pukul kuning telur, putih telur, gula kaster, esen vanila dan ovalete dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat. Perlahankan mixer, masukkan tepung dan serbuk horlicks sedikit demi sedikit hingga bergaul rata.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
Satu bahagian di adun bersama bahan B (Adunan Keju) dan satu bahagian lagi di adun bersama bahan C. (Adunan Biru)
Bahagikan Adunan Biru kepada 2 bahagian, untuk lapisan atas dan bawah.
Ambil 6 sudu besar adunan biru, ratakan ke dalam loyang. Bakar api atas dan bawah pada suhu 180C selama 8-10 minit atau hingga permukaan keperangan.
Angkat, tekan dengan penekan kek lapis, cucuk dengan garpu dan sapu sedikit mentega cair pada permukaan kek. Ulangi lapisan biru yang kedua dan bakar dengan api atas saja selama 8 minit. Ulangi sehingga 3 lapisan biru.
Ambil 7 sudu besar adunan keju, ratakan dan susun biskut oreo di atasnya. Bakar hingga permukaannya keperangan, tekan dengan penekan kek lapis setiap lapisan.
Ulangi sehingga adunan keju dan oreo habis.
Untuk lapisan atas, ambil 6 sudu besar adunan biru, ulangi melapis dan membakar sehingga 3 lapisan.
Untuk lapisan terakhir, tutup loyang dengan aluminium foil, dan bakar dengan api atas dan bawah selama 15 minit hingga masak sekata.


Bahan B : 
Pukul krim keju. lemon paste dan susu pekat manis hingga berkrim, kaup balikkan dengan adunan yang di bahagi tadi.


Bahan C : 
Pukul mentega dan susu pekat manis hingga berkrim. Masukkan ke dalam adunan yang di bahagi tadi bersama pewarna biru, kaup balikan hingga sebati dan bahagikan kepada 2 bahagian untuk lapisan atas dan bawah.


Selamat mencuba.

kek lapis Cheese Coklat chip



Bahan-bahan


500gm butter

10 biji telur gred A
350gm tepung pau@tepung superfine
200gm gula halus
1/2 tin susu pekat
1 paket santan serbuk
60gm susu tepung
250gm cream cheese
1 sudu teh essen vanila
Sedikit perisa cheese
Perwarna putih (x letak)
Ovallate
Coklat chip secukupnya

Cara-Cara

Pukul butter, gula dan ovallate sampai berwarna putih.kemudian pukul telur satu persatu. Pukul lagi sehingga sebati.
Masukkan susu, serbuk santan, essen vanila dan kacau sebati.

Masukkan cheese. Pukul skejap shingga cheese tidak berketul. Masukkan tepung.

Kemudian bolehlah bakar. Lapisan pertama guna api atas bawah.
 Lapisan seterusnya guna api atas sahaja.
 Setiap lapisan tabur coklat chip. 
Suhu ikut kepanasan oven masing-masing.




#keklapis #keklapis #keklapissarawak #keklapissedap #keklapispremium #kuihraya #kekraya #keklapismurah #keklapissarawakoriginal #keklapiscadbury #keklapismasammanis #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #bhfyp #keklapisnilai #ansuranraya #malaysia #kuching #keklapisraya #keklapisviral #rempeyek #kekbatik #keklapisbywai #keklapisseremban #bazaarpaknil #jalanjalancarimakan #kueh #kuchingfood #keklapisevergreen #kuehlapis #foodstagram #postagekeklapissarawak #keksarawak #kuih #kuchingfoodie #resepikeklapis #kuihlapis #keklapisasli #kekrayasarawak #kurangmanis #imsweetenough #originalsarawak #bazarpaknil #bmf #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade  #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #kekviral #kek #kek #cake #memes #meme #k #keksedap #pasta #dankmemes #cringe #dank #brownies #tatl #sunum #s #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #m #kurabiye #a #l #cakes #kekmurah #dessert #bhfyp #anime #dankmeme #biskutraya #yemek #r #kuihraya #ayylmao #chan #sayajual #kekbirthday #fnaf #i #homemade #b #food #edgymemes #filthyfrank #lmfao #cheesecake #instacake #mutfak #n #kekcoklatmoist #ke #nefisyemektarifleri #doorgift #papafranku #birthday #malaysia #lezzet #brownies #tatl #sunum #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #kurabiye #cakes #kekmurah #dessert #kekviral


Kek Lapis Qu Puteh


Kek Lapis Qu Puteh





Bahan-bahan :


250gm mentega

1/2cwn gula halus

5 biji telur gred A

1/2 cwn Horlick

1 cwn tepung gandum

1sudu teh esen vanila

1/2cwn susu pekat

t50gm tepung ice cream atau Ice cream vanila yg di cairkan (jgn cair sangat)

Pewarna merah 

Pewarna pink

Strawberry jem atau paste






Cara- cara Membuatnya :


1. Pukul mentega Dan gula hingga kembang.

2. Masukan telur satu persatu

3. Masukan susu, esen vanila

4. Akhir sekali sasukan tepung gandum dan horlick

5. Kemudian bahagikan kepada 2 bahagian :

a) 1 warna pink di campur serbuk ice cream @ ice cream Perisa vanila

b)1 warna merah di campur strawberry jem atau Strawberi paste

Bahan untuk cream cheese :

250 gm cream cheese
60 gm gula halus
1 biji telur
2 sudu makan air masak
2 sudu makan tepung gandum




Cara-cara membuatnya :

1. Pukul cream cheese dan bahan lain kecuali telur. 
2. Pukul sampai sebati baru letak telur. Pukul sebati.
3.  Kemudian bakar cream cheese dulu sampai habis.
4. Kemudian bakar warna pink selapis selapis dan merah selapis selapis ikut mana suka sehingga lapisan yang terakhir.

Setelah siap, tunggu kek sejuk baru potong dan hidangkan.

Selamat Mencuba.


Iswa Tonie
Putrajaya.





#keklapis #keklapis #keklapissarawak #keklapissedap #keklapispremium #kuihraya #kekraya #keklapismurah #keklapissarawakoriginal #keklapiscadbury #keklapismasammanis #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #bhfyp #keklapisnilai #ansuranraya #malaysia #kuching #keklapisraya #keklapisviral #rempeyek #kekbatik #keklapisbywai #keklapisseremban #bazaarpaknil #jalanjalancarimakan #kueh #kuchingfood #keklapisevergreen #kuehlapis #foodstagram #postagekeklapissarawak #keksarawak #kuih #kuchingfoodie #resepikeklapis #kuihlapis #keklapisasli #kekrayasarawak #kurangmanis #imsweetenough #originalsarawak #bazarpaknil #bmf #keklapiskl #doorgift #doorgiftkeklapis #premiumkeklapis #keklapislover #raya #cheesecake #keklapissarawaksedap #doorgifttunang #keklapishomemade #doorgiftkahwin #keklapissarawakmurah #keklapisbasah #homemade  #kek #keklapischeese #cheeseleleh #sarawakfood #sarawak #kekviral #kek #kek #cake #memes #meme #k #keksedap #pasta #dankmemes #cringe #dank #brownies #tatl #sunum #s #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #m #kurabiye #a #l #cakes #kekmurah #dessert #bhfyp #anime #dankmeme #biskutraya #yemek #r #kuihraya #ayylmao #chan #sayajual #kekbirthday #fnaf #i #homemade #b #food #edgymemes #filthyfrank #lmfao #cheesecake #instacake #mutfak #n #kekcoklatmoist #ke #nefisyemektarifleri #doorgift #papafranku #birthday #malaysia #lezzet #brownies #tatl #sunum #kekharijadi #lmao #lol #funny #birthdaycake #sayajualkek #kekcoklat #edgy #kurabiye #cakes #kekmurah #dessert #kekviral