Memaparkan catatan dengan label islam. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label islam. Papar semua catatan

Rabu, 23 Disember 2020

Rayuan Haji Melalui Applikasi Thijari

 


Assalamualaikum...

Selamat Hari Rabu 23 Disember 2020.

Pejam celik pejam celik dah nak habis dah tahun 2020, tahun yang anak-anak tak sekolah, mak ayah BDR dan pelbagai lagi. Rasa takut pun ada nak masuk tahun 2021 nanti, yerlah memikirkan keadaan masa hadapan yang tidak pasti.

Yang pasti tahun hadapan akan tiba juga, insyallah. Semoga Allah angkat wabak (virus) ini dan kembalikan kehidupan yang sempurna untuk kita semua, insyallah..

Semalam kakak saya kongsikan info tentang Applikasi ini. Katanya dah boleh mohon rayuan haji daripada app ini sahaja. Dah tak perlu dah nak tulis2 surat ke Tabung Haji. Maka saya pun bukalah app tersebut. Walaupun sememangnya giliran saya adalah pada tahun 1442H, insyallah tahun 2021 ini. Saya buka dan update sikit info dalam apps ini, update sekali info dalam akaun suami.

Memang betul kata kakak saya, sudah ada button rayuan haji dalam app tersebut. TH telah mudahkan urusan kita semua. Malah rayuan pun sudah mula di buka bermula semalam. Kakak saya telah mohon dan sudah dalam proses.

Sebenarnya app ini saya dahpun register lama. Saya buka sebab saya rasa app ni sangat ringkas, mudah dan bermanfaat. Anda bukan sahaja boleh semak no akaun, semak baki akaun malah anda juga boleh mendaftar haji dalam app ini, dengan syarat anda mempunyai baki RM1300 sebagai syarat wajib mendaftar haji. Baki berjumlah RM1300 ini akan ditahan dan tidak boleh dikeluarkan setelah daftar haji selesai. Ia akan menjadi baki wajib yang ada di dalam akaun dan menjadi sebahagian daripada kos menunaikan haji setiap bakal haji.

Setelah mendaftar untuk menunaikan haji, anda akan dapat menyemak nombor giliran daripada app yang sama. Bagi bakal-bakal haji yang telah tiba giliran pula, pemakluman surat tawaran, penerbangan dan maklumat2 lain yang berkaitan juga boleh diperoleh dari app ini. Maklumat berkenaan kursus asas dan kursus intensif juga boleh di semak di sini. Memang mudah dengan hanya satu app.

Untuk anda yang ingin explore app ini bolehlah berbuat demikian ye...

Rabu, 16 Disember 2020

JOM SUMBANG MAKANAN DI KEDAI MAIWP DI PRESINT 4

 


Salam...

Pagi ni Menteri Agama telah kongsikan di laman Twitter beliau berkenaan kedai MAIWP yang berada di Presint 4, Putrajaya. Kedai ini adalah satu projek yang dinamakan Projek Gerobok yang merupakan pusat pengumpulan barang-barang sedekah khas untuk golongan yang memerlukan. 



Berdasarkan gambar yang dikongsikan, dapat dilihat antara barang yang ada di kedai tersebut adalah barangan asas dalam bentuk makanan, antaranya beras, susu bayi dan sebagainya. Pada masa yang sama Menteri Agama menyeru sesiapa yang ingin menyumbang bolehlah menghantar sumbangan berkenaan ke kedai ini.





 

Ahad, 1 November 2020

Muhammad SAW Pemimpin Teragung


Bismillah...

Maulidur rasul 1442H sudah pasti akan meninggalkan kesan yang besar kepada kita semua. Bukan sahaja tahun ini kita tidak dapat meraikan hari kelahiran rasullullah seperti tahun2 yang sebelumnya disebabkan oleh pandemik Covid-19 yang masin belum reda, malah makin mencabar pada gelombang ke-3 ini. Setiap kali melihat statistik yang dikeluarkan oleh KKM saya akan merasa sedih. Bayangkan betapa penatnya KKM dalam melindungi nyawa2 mangsa-mangsa yang sedang menyabung nyawa. Saya tak boleh bayangkan betapa penatnya mereka sejak awal tahun ini. Semoga Allah kuatkan semangat frontliner Malaysia especially KKM yang sanggup mengenepikan kehidupan duniawi dalam memperjuangkan nyawa-nyawa yang memerlukan bantuan. Saya tidak pernah bayangkan berkorban untuk negara dalam keadaan begini. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Semoga Allah berikan ganjaran bagi usaha2 mereka...dan semoga Allah berikan kesembuhan kepada mangsa-mangsa, dan segerakan melenyapkan virus ini daripada dunia ini, insyallah.

Pekerjaan sebagai seorang wartawan juga tidak kurang hebatnya. Selain daripada mengulas dan mengemaskini berita-berita tentang Covid-19, para wartawan juga sangat sibuk dengan berita tempatan di dalam negara. Panas dan sama-sama naik seperti angka Covid-19 adalah  berita tentang politik di dalam negara kita hebat diperkatakan. Saya sendiri akan mulakan hari2 dengan berita jam 8.00 pagi dan 9.30 pagi. Pastikan saya tonton di TV3. TV3 beritanya lepas kemas dan teratur dan saya sukakan style berita disampaikan dengan lenggok bahawa yang jelas. Itu pendapat saya ye.Tidak bias kepada mana-mana stesyen tv. Kadang2 saya juga suka saluran lain terutamanya TV Al Hijrah. Susun beritanya daripada yang paling utama dan penting didahulukan dan yang kurang penting (mungkin) di kemudiankan. Seronok begitu lagi2 apabila kita memang teruja untuk mendengar berita yang kita telah aim untuk dengar. 

Sejak minggu lepas kecoh di laman sosial membincangkan tentang islamphobia di Paris. Isu ini kembali hangat setelah berlaku pembunuhan (sembelih) yang melibatkan seorang guru di salah sebuah di Perancis. Dikatakan, guru tersebut telah menggunakan artikel berbentuk karikatur yang menyerupai Nabi SAW sebagai bahan pembelajaran. Difahamkan juga tajuk yang diajar pada masa tersebut adalah kebebasan bersuara. 

Pada tahun  2015, artikel yang sama telah disebarkan dan mencetuskan perbalahan hangat di Perancis. Akibatnya, serangan yang disifatkan suatu serangan terroris telah berlaku pada 7 Januari 2015 ke atas pejabat Syarikat yang menerbitkan surat khabar tersebut. Dikatakan 2 lelaki Muslim telah menembak 12 pekerja di syarikat tersebut yang termasuk juga polis keselamatan dan pekerja pembersihan yang berada di temoat tersebut. Manakala 11 lagi cedera dan 4 orang cedera parah. Difahamkan juga semasa menembak mangsa-mangsa, penyerang telah berteriak "Allahu akbar" ("God is great" in Arabic) dan "the Prophet is avenged". Dua penyerang tersebut adalah Saรฏd Kouachi dan Chรฉrif Kouachi yang merupakan adik beradik dari keluarga Muslim Perancis yang berasal dari Algeria.

13 Rabiul Awal keadaan ini menjadi lebih tegang apabila ada negara Islam yang telah terang terangan menunjukkan ketidakpuasanhati terhadap perbuatan Perancis yang seolah olah mempertahankan hak untuk bersuara namun dalam pada masa yang sama menafikan hak untuk dihormati. Masyallah...








 

Khamis, 29 Oktober 2020

Salam Maulidur Rasul 1442H


Bismillahirahmanirahim, 

Semoga Allah menjadikan kita orang2 yang suka berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Sungguh, beruntung kita menjadi umat baginda SAW, dianugerah bermacam pahala2 atas perbuatan kita yang kecil2.

Tanggal 12 Rabiul Awwal 1442H sekali lagi Allah panjangkan umur untuk menyambut hari kelahiran nabi junjungan kita, Muhammad saw. Ingat lagi pada tahun lepas kami sekeluarga di pejabat (keluarga officemate) dengan diketuai oleh Ladyboss kami telah mengadakan sesi berselawat ke atas nabi. Kami buat majlis tu diwakttu petang dengan membentang tikar di ruang sosial kami. Ruang sosial kami kecil sahaja, iaitu suatu ruang yang cukup untuk menempatkan kami seramai 21 orang. Di sisi kami adalah susunan buku-buku. Ya, ruang sosial kami adalah ruang di dalam library di ofis kami.

Itulah kali pertama dalam kehidupan ini, Allah beri peluang sekaligus menjentik hati ini untuk lebih mengenali rasullullah. Benarkah kata-kata hikmah dari Imam Malik bin Anas bahawa sesungguhnya “ilmu itu didatangi (dituntut), bukan ilmu itu yang pergi untuk kamu menunggunya.” 

Sedikit berkenaan tersebarkan kata-kata hikmah ini. Ia berlaku semasa pemerintahan Khalifah Harun ar-Rashid. Beliau telah memerintahkan Imam Malik untuk mengadap baginda bagi mengajarkan ilmu hadith. Lalu Imam Malik berkata “ilmu itu didatangi (dituntut), bukan ilmu itu yang pergi untuk kamu menunggunya.” Khalifah Harun ar-Rashid ketika itu akur dan baginda sendiri pergi ke rumah Imam Malik bagi menuntut ilmu.

Ketika di rumah Imam Malik, satu peristiwa lagi berlaku. Khalifah Harun ar-Rashid duduk sambil bersandar di dinding. Imam Malik sekali lagi menegur baginda. Katanya “Wahai Amirul Mukminin, antara tanda memuliakan Rasulullah, ialah memuliakan ilmu itu.” Terus Khalifah Harun ar-Rashid duduk dengan tertib di hadapan Imam Malik untuk mendengar beliau bait-bait hadith yang diriwayatkan oleh beliau. Benarlah seperti yang disebut Ibnu al-Khayyad ketika memuji Imam Malik, katanya “tidak menjawab bukanlah bermakna menghilangkan kehebatan, orang-orang yang bertanya menundukkan dagu-dagu tanda penghormatan, ketakwaan itulah yang menjadikan cahaya ketinggian dan lebih mulia daripada sultan, dialah yang digeruni kerana kewibawaannya sedangkan dia bukan seorang sultan.”

Hikmahnya di sini, apabila terjentik hati untuk belajar untuk lebih mengenali baginda rasullullah, maka saya telah cuba sedaya yang boleh untuk mencari seberapa banyak ilmu berkenaan baginda. Seboleh-bolehnya apabila teringatkan baginda, segera lidah ini berzikir memuji baginda, semoga Allah kekalkan kedudukan hati yang rapuh ini dengan sentiasa berzikir dan memuji baginda.


ูฑู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّٰู‡ِ
      Alhamdulillah


Lumrahnya, jika kita menyayangi seseorang sudah pastilah kita mengetahui minat, hobi, tarikh lahir atau apa2 sahaja ciri-ciri yang sepatutnya kita tahu. Bagaimana dengan rasullullah yang syafaatnya kita harap2kan dapat membantu kita menuju ke syurga Allah? Sejauh manakah pengetahuan kita tentangnya beliau? Marilah kita mengulangkaji bersama. Semoga bermanfaat.

Kelahiran

Baginda lahir dari Keturunan Bani Quraisy pada hari Isnin, 12 Rabiulawal (6 Mei 570M atau pun 20 April/26 April 571M) di Mekah. 


Ibu Rasulullah SAW : Ibu baginda, iaitu Aminah binti Wahab, adalah anak perempuan kepada Wahab bin Abdul Manaf dari keluarga Zahrah. 


Ayah Rasullullah SAW : Ayahnya, Abdullah, ialah anak kepada Abdul Muthalib. Keturunannya bersusur galur dari Nabi Ismail, anak kepada Nabi Ibrahim kira-kira dalam keturunan keempat puluh.


Setelah ibunya meninggal, baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muthalib. Apabila datuknya meninggal, baginda dijaga oleh bapa saudaranya, Abu Talib. Ketika inilah baginda sering kali membantu mengembala kambing-kambing bapa saudaranya di sekitar Mekah dan kerap menemani bapa saudaranya dalam urusan perdagangan ke Syam (Syria).


Isteri-Isteri Rasullullah SAW:


1. Khadijah binti Khuwailid 

Khadijah binti Khuwailid adalah isteri Nabi Muhammad yang pertama. Sebelum berkahwin dengan baginda, beliau pernah menjadi isteri kepada Atiq bin Abid dan Abi Halah bin Malik dan telah mempunyai empat anak, dua dengan suaminya yang bernama Atiq, iaitu Abdullah dan Jariyah, dan dua dengan suaminya Abu Halah iaitu Hindun dan Zainab.


Anak-anak Nabi Muhammad bersama Khadijah :

1. Al-Qasim bin Muhammad

2. Abdullah bin Muhammad

3. Zainab binti Muhammad

4. Ruqaiyah binti Muhammad

5. Ummu Kalthum binti Muhammad

5. Fatimah binti Muhammad

2. Saudah binti Zam'ah al-Amiriyah al-Quraisiyah 

Nabi Muhammad berkahwin dengan Saudah setelah 3 tahun wafatnya Khadijah. Saudah adalah seorang janda tua. Suami pertamanya ialah al-Sakran bin 'Amr. Saudah dan suaminya al-Sakran adalah di antara mereka yang pernah berhijrah ke Habsyah. Apabila suaminya meninggal dunia setelah pulang dari Habsyah, maka Nabi Muhammad telah mengambilnya menjadi isteri untuk memberi perlindungan kepadanya dan memberi penilaian yang tinggi kepada suaminya.

Acara perkahwinan dilakukan oleh Salit bin Amr. Riwayat lain menyatakan upacara dilakukan oleh Abu Hatib bin Amr. Mas kahwinnya ialah 400 dirham. Selain itu,beliau mempunyai sikap yang lucu sehingga baginda tersenyum dengan telatahnya. Contohnya pada suatu hari, Saudah mengatakan kepada suaminya iaitu semasa beliau sedang sujud,beliau tidak dapat menahan sakit kerana hidungnya selalu tertekan kuat di atas lantai yang ketika itu Muhammad sedang sujud dengan begitu lama. Hal ini menyebabkan beliau terpaksa menaikkan sedikit hidungnya semasa sujud.


3. Aisyah binti Abu Bakr

Beliau adalah Ummul Mukminin Ummu Abdillah Aisyah binti Abu Bakr, Shiddiqah binti Shiddiqul Akbar, isteri tercinta Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Beliau lahir empat tahun setelah diangkatnya Muhammad menjadi seorang Nabi. Ibu beliau bernama Ummu Ruman binti Amir bin Uwaimir bin Abdi Syams bin Kinanah yang meninggal dunia pada waktu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam masih hidup iaitu tepatnya pada tahun ke-6 H.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menikahi Aisyah dua tahun sebelum hijrah melalui sebuah ikatan suci yang mengukuhkan gelar Aisyah menjadi ummul mukminin, tatkala itu Aisyah masih berumur enam tahun. Dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membangun rumah tangga dengannya setelah berhijrah, tepatnya pada bulan Syawwal tahun ke-2 Hijrah dan ia sudah berumur sembilan tahun. Aisyah menceritakan, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menikahiku pasca meninggalnya Khadijah sedang aku masih berumur enam tahun, dan aku dipertemukan dengan Beliau tatkala aku berumur sembilan tahun. Para wanita datang kepadaku padahal aku sedang asyik bermain ayunan dan rambutku terurai panjang, lalu mereka menghiasiku dan mempertemukan aku dengan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (Lihat Abu Dawud: 9435). Kemudian biduk rumah tangga itu berlangsung dalam suka dan duka selama 8 tahun 5 bulan, hingga Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam meninggal dunia pada tahun 11 H. Sedang Aisyah baru berumur 18 tahun.

Aisyah adalah seorang wanita berparas cantik berkulit putih, sebab itulah ia sering dipanggil dengan “Humaira”. Selain cantik, ia juga dikenal sebagai seorang wanita cerdas yang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mempersiapkannya untuk menjadi pendamping Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam mengemban amanah risalah yang akan menjadi penyejuk mata dan pelipur lara bagi diri beliau. Suatu hari Jibril memperlihatkan (kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam) gambar Aisyah pada secarik kain sutra berwarna hijau sembari mengatakan, “Ia adalah calon isterimu kelak, di dunia dan di akhirat.” (HR. At-Tirmidzi (3880), lihat Shahih Sunan at-Tirmidzi (3041))


4. แธคafsah binti Umar 

Hafsah merupakan puteri kepada Umar Al-Khattab dan ibunya Zainab. Apabila mendapat berita tentang kelahiran puteri beliau, Umar Al-Khattab merasa malu kerana mengikut Arab jahiliah sesiapa yang dapat anak perempuan maka akan menyebabkan hidup malang atau dikategorikan sebagai pembawa sial. Selepas peristiwa itu, Umar Al-Khattab lari ke Darul Nadwah kerana itu. Setelah beberapa tahun, ayahnya telah memeluk Islam dan mengucap dua kalimah syahadah di hadapan Muhammad.

Hafsah mempunyai seorang suami tetapi suaminya wafat kerana terkorban di medan perang. Apabila mendapat berita mengenainya, Muhammad mengambilnya sebagai isterinya atas membalas jasa suaminya yang membantu baginda. Ketika peristiwa pembunuhan ayahandanya, Hafsah berasa sedih atas pemergian ayahandanya yang tersayang. Hal ini menyebabkan beliau gemar mengurung diri di dalam rumah sambil bertaqarrub kepada Allah.


5. Ummu Habibah 

Ummu Habibah seorang janda. Suami pertamanya Ubaidullah bin Jahsyin al-Asadiy. Ummu Habibah dan suaminya Ubaidullah pernah berhijrah ke [[]]Habsyah. Ubaidullah meninggal dunia ketika di rantau dan Ummu Habibah yang berada di Habsyah kehilangan tempat bergantung.

Melalui Raja Najasyi, Nabi Muhammad melamar Ummu Habibah dan upacara perkahwinan dilakukan oleh Khalid bin Said al-As dengan mas kahwin 400 dirham, dibayar oleh Najasyi bagi pihak Nabi.


6. Ummu Salamah Hindun binti Abi Umaiyah

Ummu Salamah seorang janda tua mempunyai 4 anak dengan suami pertama yang bernama Abdullah bin Abd al-Asad. Suaminya terkorban dalam Perang Uhud dan saudara sepupunya turut terkorban dalam perang itu lalu Nabi Muhammad melamarnya. Mulanya lamaran ditolak kerana menyedari usia tuanya. Alasan umur turut digunakannya ketika menolak lamaran Abu Bakar dan Umar al Khattab.

Lamaran kali kedua baginda diterimanya dengan mas kahwin sebuah tilam, mangkuk dari sebuah pengisar tepung.


7. Zainab bint Jahsy

Zainab merupakan isteri kepada Zaid ibn Harithah, yang pernah menjadi hamba dan kemudian menjadi anak angkat Nabi Muhammad setelah dia dimerdekakan.

Hubungan suami isteri antara Zainab dan Zaid tidak bahagia kerana Zainab dari keturunan mulia, tidak mudah patuh dan tidak setaraf dengan Zaid. Zaid telah menceraikannya walaupun telah dinasihati oleh Nabi Muhammad.

Nabi Muhammad menjangkakan akan ada kritikan jika baginda menikahi Zainab. Adat sebelum Islam menegah sebarang hubungan perkahwinan antara lelaki dengan bekas isteri kepada anak angkat seperti juga tidak dibenarkan untuk mengahwini bekas menantu sendiri. Masyarakat Arab akan memandang hubungan ini sebagai salahl kerana mereka menganggap anak angkat adalah anak sebenar, dan untuk mengahwini isteri kepada anak angkat - walaupun telah diceraikan - dianggap sumbang mahram.Maka, baginda menyembunyikan hasrat yang baginda ingin menikahi Zainab. Dan hal ini dikisahkan di dalam al-Qur'an 33:37:

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.
—Surat Al-'Aฤฅzฤb, ayat ke-37

Muhammad secara rasminya telah berkahwin dengan pengantinnya sendiri selepas perletakan ayat ini.Baginda menikahi Zainab sebaik selepas iddahnyua tamat iaitu pada 27 Mac 627. Kemudian, status keluarga angkat tidak lagi sama bawah fahaman Islam seperti sebelumnya. Zaid pula mengubah namanya yang pernah diubah iaitu "Zaid bin Muhammad" kembali kepada Zain bin Harithah.

Upacara perkahwinan dilakukan oleh al-Abbas bin Abdul Mutalib dengan mas kahwin 400 dirham, dibayar bagi pihak Nabi Muhammad.


8. Zainab binti Khuzaimah

Tidak lama selepas perkahwinan baginda dengan Hafsah binti Umar, baginda Nabi Muhammad S.A.W telah melamar Zainab binti Khuzaimah dengan mas kahwin sebanyak 400 dirham atau 12 auns emas.Terdapat perdebatan tentang bagaimana lamaran tersebut berlaku. Dalam naskhah al-Isaba karangan Ibn Kalbi, beliau mendakwa baginda melamar beliau secara terus, manakala Ibn Hisham menulis yang bapa saudara Zainab, Quobaisa bin Arm al-Hilali yang mengaturkan peminangan tersebut.

Dikhabarkan bahawa perkahwinan tersebut berlaku pada bulan Ramadhan, yang bertujuan untuk menjamin pengikut baginda bahawa gugur di medan perang tidak bermakna keluarga mereka akan dibiarkan kebuluran dan terabai. Beliau merupakan isteri pertama baginda yang datang dari luar Bani Quraisy.

Pada satu masa dikhabarkan terdapat seorang miskin datang ke rumah beliau dan meminta sedikit tepung, dan beliau memberikan semua yang beliau ada walaupun hanya tinggal sedikit lalu beliau berlapar tanpa sebarang makanan pada malam tersebut. Nabi Muhammad S.A.W terharu dengan kemurahan hati beliau dan memberitahu isteri baginda yang lain tentangnya bahawa "jika kamu beriman kepada Allah, Dia akan memberikan kamu kecukupan sepertimana Dia memberikan rezeki kepada burung-burung, yang keluar dari sarang pada waktu pagi dalam keadaan lapar dan kembali pada waktu malam dalam keadaan kenyang".


9. Juwairiyah binti Harith


Beliau mengahwini Nabi Muhammad ketika baginda berusia 58 dan beliau berusia 20 tahun yang membuatkan perkahwinan itu berlaku pada tahun 628 M.Beliau merupakan anak perempuan al-Hฤrith ibn Abi Dirar, ketua Banu Mustalaq, yang dikalahkan bersama puaknya oleh tentera Islam dalam satu pertarungan.


Juwairiyah diperihalkan sebagai orang yang sangat cantik dan mulus:

  • Beliau dibesarkan dalam ribaan kemewahan, dan mempunyai pesona dan lagak seorang puteri. Bijak dan pintar, beliau menguasai bahasa dan kesusasteraan. Ini ialah pencapaian yang amat dihargai oleh Arab masa itu.[5]
  • Semua yang melihat [Juwairiyah] terpesona dengan kecantikan beliau. Dibesarkan dalam sebuah keluarga yang mewah, beliau bukan sahaja jelita tetapi anggun, elegan, dan fasih.
  • Apabila isteri Nabi Muhammad S.A.W, 'Aisyah melihatnya buat kali pertama, beliau mengatakan bahawa Juwairiyah "secantik bidadari".

Juwairiyah binti Harith meriwayatkan: Rasulullah S.A.W datang ke rumahku pada waktu fajar ketika aku sibuk menjalankan solat Subuh. Baginda datang sekali lagi pada waktu Dhuha dan mendapati aku masih duduk di situ. Baginda berkata, "Adakah kamu berada dalam kedudukan yang sama seperti semasa saya tinggalkan kamu. Saya balas mengiyakan. Lalu baginda bersabda,

"Saya membaca empat kalimah tiga kali selepas saya meninggalkan kamu. Jika kalimah tersebut ditimbang berbanding apa yang telah kamu bacakan sepanjang pagi, nescaya kalimah tersebut adalah lebih berat. Kalimah tersebut ialah:


ุณُุจْุญَุงู†َ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَ ุจِุญَู…ْุฏِู‡ِ ุนَุฏَุฏَ ุฎَู„ู‚ِู‡ِ ูˆَุฑِุถَุง ู†َูْุณِู‡ِ ูˆَุฒِู†َุฉَ ุนَุฑْุดِู‡ِ ูˆَ ู…ِุฏَุงุฏَ ูƒَู„ِู…َุงุชِู‡ِ

SubhanAllahi wa bihamdihi, `adada khalqihi, wa ridho nafsihi, wa zinata `arshihi, wa midada kalimatihi

Maha Suci Allah dan aku memujian-Nya, sebanyak bilangan ciptaan-Nya, menurut keredhaan-Nya, seberat 'Arasy-Nya, dan sebanyak tinta tulisan kalimat-Nya."

– Diriwayatkan oleh Muslim 44/17, Tirmidzi 67/13, Abu Dawud 369/4, Ibnu Majah 423/2

10.Safiyah binti Huyay 

Menurut Muhammad al-Bukhari, Nabi Muhammad S.A.W tinggal selama tiga hari di suatu tempat di antara Khaibar dan Madinah, di mana baginda bersama dengan Safiyah sebagai isteri baginda. Sahabat Nabi tertanya jika Safiyah dianggap sebagai tahanan ([ma malakat aymanukum] atau isteri. Mereka menganggap Safiyah sebagai isteri Nabi Muhammad S.A.W, maka termasuk sebagai "Ibu Orang Beriman", jika baginda mengarahkan beliau untuk menghijabi dirinya, jika tidak beliau adalah wanita pembantu.

Nabi Muhammad S.A.W mencadangkan Safiyah menganut Islam dan beliau setuju lalu jadilah beliau salah seorang isteri Nabi Muhammad. Safiyah tidak melahirkan sebarang zuriat dengan Nabi Muhammad S.A.W

Walaupun telah memeluk Islam, isteri-isteri baginda sering mengejek Safiyah dengan keturunan Yahudi. Terdapat perasaan ragu-ragu terhadap kesetiaan Safiyah kepada Islam dan syak yang beliau akan membalas dendam terhadap kaum keluarganya.[13] Dalam kitab Sirah Rasulullah, baginda sendiri atau Umar menyatakan kekecewaan terhadap keraguan dan meyakinkan mereka akan kesetiaan Safiyah.

Berkenaan sulur galur Yahudi pada Safiyah, Nabi Muhammad pernah memberitahu isteri baginda itu, "Jika mereka menyakiti kamu lagi, beritahu mereka yang suami kamu ialah Muhammad, bapa kamu ialah Harun dan bapa saudara kamu ialah Musa. Jadi, apa yang kamu ada itu patut kamu banggakan."


11. Maimunah binti Al-Harith 


Isi Khutbah Terakhir Rasullullah

Ketika Muhammad mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Muhammad itu ialah:


"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."

SELAWAT MAULIDUR RASUL
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ
Selawat salam dipohon lagi
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ
Selawat salam dipohon lagi
‎ูŠَุง ู†َุจِูŠْ ุณَู„ุงَู…ٌ ุนَู„َูŠْูƒَ
Wahai Nabi salam atasmu
‎ูŠَุง ุฑَุณُูˆْู„ ุณَู„ุงَู…ٌ ุนَู„َูŠْูƒَ
Wahai Rasul, salam atasmu
‎ูŠَุง ุญَุจِูŠْุจُ ุณَู„ุงَู…ٌ ุนَู„َูŠْูƒَ
Wahai kekasih, salam atasmu
‎ุตَู„َูˆَุงุชُ ุงู„ู„ู‡ ุนَู„َูŠْูƒَ
Selawat Allah ke atasmu
‎ุฃَุดْุฑَู‚َ ุงู„ْุจَุฏْุฑُ ุนَู„َูŠْู†َุง
Bulan purnama menyinari kita
‎ูَุงุฎْุชَูَุชْ ู…ِู†ْู‡ُ ุงู„ْุจُุฏُูˆْุฑُ
Hilang segala cahaya
‎ู…ِุซْู„َ ุญُุณْู†ِูƒَ ู…َุง ุฑَุฃَูŠْู†َุง
Indah menawan tak pernah dilihat
‎ู‚َุทُّ ูŠَุง ูˆَุฌْู‡َ ุงู„ุณُّุฑُูˆْุฑِ
Wajah gembira sepanjang hayat
‎ุฃَู†ْุชَ ุดَู…ْุณٌ ุฃَู†ْุชَ ุจَุฏْุฑٌ
Kaulah matahari, kaulah bulan
‎ุฃَู†ْุชَ ู†ُูˆْุฑٌ ูَูˆْู‚َ ู†ُูˆْุฑٍ
Kaulah cahaya mengatasi cahaya
‎ุฃَู†ْุชَ ุฅِูƒْุณِูŠْุฑٌ ูˆَุบَุงู„ِูŠ
Kaulah rahsia hidup mulia
‎ุฃَู†ْุชَ ู…ِุตْุจَุงุญُ ุงู„ุตُّุฏُูˆْุฑِ
Kaulah menyuluhi jiwa
‎ูŠَุง ุญَุจِูŠْุจِูŠْ ูŠَุง ู…ُุญَู…َّุฏ
Wahai kekasihku, ya Muhammad
‎ูŠَุง ุนَุฑُูˆْุณَ ุงู„ْุฎَุงูِู‚َูŠْู†ِ
Wahai pendamping indah sejagat
‎ูŠَุง ู…ُุคَูŠَّุฏُ ูŠَุง ู…ُู…َุฌَّุฏُ
Wahai Nabi dijulang dipuja
‎ูŠَุง ุฅِู…َุงู…َ ุงู„ْู‚ِุจْู„َุชَูŠْู†ِ
Wahai imam 2 kiblat
‎ู…َู†ْ ุฑَุฃَู‰ ูˆَุฌْู‡َูƒَ ูŠَุณْุนَุฏ
Bahagialah orang memandang wajahmu
‎ูŠَุง ูƒَุฑِูŠْู…َ ุงู„ْูˆَุงู„ِุฏَูŠْู†ِ
Wahai penghulu keturunan mulia
‎ุญَูˆْุถُูƒَ ุงู„ุตَّุงูِู‰ ุงู„ْู…ُุจَุฑَّุฏ
Kolam airmu sejuk jernih
‎ูˆِุฑْุฏُู†َุง ูŠَูˆْู…َ ุงู„ู†ُّุดُูˆْุฑِ
Kunjungi kami pada hari akhirat
‎ุนَุงู„ِู…ُ ุงู„ุณِّุฑِّ ูˆَุฃَุฎْูَู‰
Allah mengetahui rahsia sulit
‎ู…ُุณْุชَุฌِูŠْุจُ ุงู„ุฏَّุนَูˆَุงุชِ
Dialah menyahut semua seruan
‎ุฑَุจِّ ุฅุฑْุญَู…ْู†َุง ุฌَู…ِูŠْุนًุง
Wahai Tuhan Rahmatilah kami
‎ุจِุฌَู…ِูŠْุนِ ุงู„ุตَّุงู„ِุญَุงุชِ
Dengan segala amalan soleh
‎ูˆَุตَู„ุงَุฉُ ุงู„ู„ู‡ ุนَู„َู‰ ุฃَุญْู…َุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
‎ุนَุฏَّ ุชَุญْุฑِูŠْุฑِ ุงู„ุณُّุทُูˆْุฑِ
Sebanyak baris kertas ditulis
‎ุฃَุญْู…َุฏُ ุงู„ْู‡َุงุฏِูŠ ู…ُุญَู…َّุฏ
Ahmad Muhammad petunjuk jalan
‎ุตَุงุญِุจُ ุงู„ْูˆَุฌْู‡ِ ุงู„ْู…ُู†ِูŠْุฑِ
Empunya wajah berseri menawan
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ
Selawat salam dipohon lagi
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
‎ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ
Selawat salam dipohon lagi
‎ุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ูˆَุณَู„ِّู…ْ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َูŠْู‡ِ
Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya


Menurut laman web Mufti Wilayah Persekutuan , pensyariatan hukum sunat dan lafaz selawat itu ada banyak, yang popular seperti hadith riwayat Imam Muslim (406):
ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุตَู„َّูŠْุชَ ุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุจَุงุฑَูƒْุชَ ุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…ِ
ุฅู†َّูƒَ ุญَู…ِูŠุฏٌ ู…َุฌِูŠุฏٌ

Maksudnya: Ya Allah! Berilah selawat ke atas Muhammad dan kerabat Muhammad seperti mana Engkau berikan selawat ke atas kerabat Ibrahim dan berkatilah ke atas Muhammad dan ke atas kerabat Muhammad seperti mana Engkau memberkati ke atas kerabat Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung.
Lafaz-lafaz lain:

ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุตَู„َّูŠْุชَ ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ุฅู†َّูƒَ ุญَู…ِูŠุฏٌ ู…َุฌِูŠุฏٌ ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุจَุงุฑَูƒْุชَ ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ุฅู†َّูƒَ ุญَู…ِูŠุฏٌ ู…َุฌِูŠุฏٌ

Maksudnya: Ya Allah! Berilah selawat ke atas Muhammad dan ke atas kerabat Muhamad seperti mana Engkau berikan selawat ke atas kerabat Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung. Dan berkatilah ke atas Muhammad seperti mana Engkau memberkati ke atas Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung.
HR Bukhari

ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุฃَุฒْูˆَุงุฌِู‡ِ ูˆَุฐُุฑِّูŠَّุชِู‡ِ ูƒَู…َุง ุตَู„َّูŠْุชَ ุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุฃَุฒْูˆَุงุฌِู‡ِ ูˆَุฐُุฑِّูŠَّุชِู‡ِ ูƒَู…َุง ุจَุงุฑَูƒْุชَ ุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ุฅู†َّูƒَ ุญَู…ِูŠุฏُ ู…َุฌِูŠุฏٌ

Maksudnya: Ya Allah! Berilah selawat ke atas Muhammad dan ke atas isteri-isteri baginda dan zuriatnya seperti mana Engkau berikan selawat ke atas kerabat Ibrahim dan berkatilah ke atas Muhammad dan ke atas isteri-isteri baginda dan zuriatnya seperti mana Engkau memberkati ke atas kerabat Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung.
HR Bukhari & Muslim

ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ู…ุญู…ุฏ ุนَุจْุฏِูƒَ ูˆَุฑَุณُูˆู„ِูƒَ ูƒَู…َุง ุตَู„َّูŠْุชَ ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุจَุงุฑَูƒْุชَ ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ

Maksudnya: Ya Allah! Berilah selawat ke atas Muhammad, hamba-Mu dan utusan-Mu, seperti mana Engkau berikan selawat ke atas Ibrahim dan berkatilah ke atas Muhammad dan kerabat Muhammad seperti mana Engkau memberkati ke atas Ibrahim dan kerabat Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung.
HR Bukhari
ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ุงู„ู†َّุจِูŠِّ ุงู„ْุฃُู…ِّูŠِّ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุตู„ูŠุช ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏٍ ุงู„ู†َّุจِูŠِّ ุงู„ْุฃُู…ِّูŠِّ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ
ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูƒَู…َุง ุจَุงุฑَูƒْุชَ ุนَู„َู‰ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ุฅุจْุฑَุงู‡ِูŠู…َ ุฅู†َّูƒَ ุญَู…ِูŠุฏٌ ู…َุฌِูŠุฏٌ

Maksudnya: Ya Allah! Berilah selawat ke atas Muhammad, seorang Nabi dan seorang yang ummi, dan ke atas kerabat Muhammad seperti mana Engkau berikan selawat ke atas Ibrahim dan kerabat Ibrahim dan berkatilah ke atas Muhammad, seorang Nabi dan seorang yang ummi, dan ke atas kerabat Muhammad seperti mana Engkau memberkati ke atas Ibrahim dan kerabat Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji dan Maha Agung.
HR Ibn Hibban, al-Hakim, al-Daruqutni dan al-Baihaqi. Al-Daruqutni berkata hadis ini hasan manakala al-Hakim berkata sahih.
Allah SWT berfirman:
ุฅِู†َّ ุงู„ู„َّู€ู‡َ ูˆَู…َู„َุงุฆِูƒَุชَู‡ُ ูŠُุตَู„ُّูˆู†َ ุนَู„َู‰ ุงู„ู†َّุจِูŠِّ ۚ ูŠَุง ุฃَูŠُّู‡َุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ุตَู„ُّูˆุง ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„ِّู…ُูˆุง ุชَุณْู„ِูŠู…ًุง
Maksudnya: Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Surah al-Ahzab (56))

Jika para malaikat boleh berselawat kepada Nabi Muhammad SAW, apatah lagi kita, manusia hamba Allah SWT yang kerdil ini. Sempena bulan mulia ini, marilah kita meringankan lidah untuk sentiasa memperingati Rasulullah SAW dengan menghantar selawat dan salam kita kepada Baginda.

Salam Maulidur Rasul 1442H/29.10.2020M


Rujukan :


1. Wikipedia

2. Al Bayan : Sehari bersama Rasullullah SAW 

- https://mira.gov.my/wp-content/uploads/2020/10/Al-Bayan-5-Seharian-Bersama-Rasullulah-SAW_FINAL1.pdf

Rabu, 21 Oktober 2020

Ibn Qayyim al-Jawziyya


Pemilik nama Shams al-Din Abu ‘Abdullah Muhammad bin Abu Bakr bin Sa’ad namun lebih dikenali dengan gelarannya sebagai Ibn Qayyim Al-Jawziyyah.

PROFIL

Nama: Shams al-Din Abu ‘Abdullah Muhammad bin Abu Bakr bin Sa’ad
Gelaran: Ibn Qayyim Al-Jawziyyah
Asal: Damsyik, Syria
Tahun kelahiran: 7 Safar 691 Hijrah (9 Januari 1292 Masihi)
Tahun kematian: 751 Hijrah (1350 Masihi)
Kepakaran: Ulama terbesar dalam bidang tafsir, hadis, fiqh (hukum Islam) dan usuluddin (teologi)
Sumbangan: Memperkenalkan konsep kekayaan dan kemiskinan, ekonomi dan zakat, konsep faedah, riba al-fadl dan riba al-nasi’ah serta mekanisme pasaran.
Karya agung: Tahdid al-Sunan oleh Abu Dawud (hadis), al-Wabilal Sayyab min al-Kalam al-Tayyib (hadis), I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin (fiqh dan usul fiqh) dan al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyysah al-Shar’iyyah (fiqh dan usul fiqh)

Anak kelahiran Damsyik, Syria ini dilahirkan pada 7 Safar 691 Hijrah bersamaan 9 Januari 1292. Beruntunglah Ibn Qayyim Al-Jawziyyah kerana beliau dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan ilmu pengetahuan. Bapanya, Abu Bakr mengajarnya tentang ilmu-ilmu asas Islam termasuklah berkaitan faraid.

Tidak hairanlah figura hebat itu banyak membincangkan falsafah ekonomi Islam. Ia termasuklah konsep kekayaan dan kemiskinan, ekonomi dan zakat, konsep faedah, riba al-fadl dan riba al-nasi’ah serta mekanisme pasaran.

Menyoroti historiografinya, Ibn Qayyim bukan calang-calang individu. Ketika remaja beliau sudah menuntut ilmu dalam pelbagai bidang dengan beberapa ulama terkenal. Antara pernah menjadi gurunya ialah Qadi Sulayman Hamzah (711 Hijrah), Syakh Abu Bakr (718 Hijrah), Isma’il Maktum (716 Hijrah), Ibn Taymiyyah (661 Hijrah – 728 Hijrah) dan ramai lagi.

Kesungguhannya berguru itu menjadikan beliau menguasai pelbagai bidang ilmu hingga menjadi ilmuan terkenal. Ibn ‘Imad menyatakan, Ibn Qayyim juga alim dalam bidang tasawuf.

Kehebatannya diperakui sehinggakan sebahagian ulama sufi menggelarkannya sebagai sufi agung. Apa tidaknya, tokoh itu merupakan individu yang faqih dan mempunyai autoriti dalam Mazhab Hambali.

Anak murid Ibn Qayyim Al-Jawziyyah itu juga bukan sembarangan orang. Mereka terdiri daripada ilmuan dan ulama hebat. Antara anak muridnya yang masyhur ialah Ibn Kathir, tokoh dalam ilmu hadis dan sejarah; Zayn al-Din Ibn Rajab al-Hanbali (seorang tokoh dalam Mazhab Hanbali) dan Ibn Hajar al-‘Asqalani (tokoh hadis terkemuka).

Menurut Ibn Kathir, Ibn Qayyim Al-Jawziyyah merupakan orang yang kuat beribadah. Peribadinya yang disukai oleh orang ramai pada waktu itu.

Ibn Khatir menulis: “Aku tidak pernah melihat pada zaman kami ini, orang yang kuat beribadah seperti Ibn Qayyim. Sembahyangnya begitu lama. Beliau memanjangkan rukuknya dan juga sujudnya.”

Meskipun menguasai pelbagai disiplin ilmu, namun pemikiran ekonomi gagasan Ibn Qayyim begitu masyhur dengannya. Beliau antara tokoh penting dalam ekonomi zakat.

Menurut pandangannya, fungsi zakat adalah untuk membangunkan kualiti kebaikan, persaudaraan dan kebajikan. Maka dengan alasan yang dikemukakan itu, kadar khusus zakat ditetapkan ke atas setiap jenis harta kekayaan dan barang-barang yang boleh memberikan pulangan.

Ibn Qayyim juga membincangkan tentang persoalan riba yang menjadi teras dalam amalan perbankan dan kewangan konvensional dengan memetik ayat 276 dalam Surah al-Baqarah.

Beliau turut melarang semua jenis riba kerana boleh memberi kesan buruk kepada masyarakat dan menghilangkan perasaan ihsan.

Ketokohannya semakin terserlah apabila beliau menganjurkan supaya kerajaan campur tangan dalam pemilikan harta kekayaan oleh individu jika mereka menggunakannya untuk jalan yang bertentangan dengan faedah masyarakat.

Ibn Qayyim Al-Jawziyyah turut menjelaskan tentang nilai-nilai etika yang baik yang seharusnya diamalkan oleh orang Islam dalam kegiatan ekonomi. Antara nilai yang diketengahkan adalah kepatuhan kepada ALLAH, ketaatan kepada agama, sifat baik, jujur dan benar.Dirinya juga tidak mensia-siakan ilmunya begitu sahaja. Beliau menjilidkan sebanyak 66 buah kitab dalam pelbagai bidang penulisan berdasarkan penyelidikan yang dilakukan oleh Dr ‘Iwwad Allah Jad Hijazi.

 Antara kitab hadisnya yang masyhur ialah Tahdid al-Sunan oleh Abu Dawud dan al-Wabilal Sayyab min al-Kalam al-Tayyib. Dalam bidang fiqh dan usul fiqh, beliau menyumbangkan kitab seperti I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin dan al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyysah al-Shar’iyyah serta banyak lagi.

Menurut riwayat yang masyhur, Ibn Qayyim Al-Jawziyyah meninggal dunia pada tahun 751 Hijrah bersamaan 1350 Masihi di tempat kelahirannya.

Memang tidak boleh disangkal, kehebatannya selaku tokoh pemikir dan ulama terkenal. Semua pandangan beliau dalam bidang ekonomi seperti pasaran, kawalan harga, nisbah dan sebagainya sebenarnya telah dikemukakan terlebih dahulu sebelum teori-teori ekonomi lain yang dicetuskan para sarjana Barat seperti Adam Smith dan Alfred Marshal.

Segala teori yang dikemukakan beliau masih lagi relevan hingga ke hari ini.