Salam Jumaat 9 Jamadil Akhir 1445H

 


Bismillahirrahmannirrahim,

Salam jumaat barakah. Jangan lupa baca 10 ayat pertama surah al-kahf ye.

Hari jumaat selalunya hari yang sendu di ofis sebab harinya terasa sangat pendek. Sedar2 dah tengahari. Sedar2 dah nak balik dah. Ha kalau set meeting atau apa-apa event atau aktiviti di hari jumaat lagila masa tu cepat berputar. Tau-tau aje dah petang dan berkemas nak balik.

Perasan tak kalau Jumaat tu ditakdirkan sebagai cuti umu, masa tak pulak cepat berlalu. Terasa banyak aktiviti dapat dibuat sepanjang pagi jumaat. Kalau keluar beli barang atau atas apa2 urusan sekalipun bila balik ke rumah masih sempat nak urus tugasan lain sementelah nak menunggu waktu solat jumaat/zohor. Fikir-fikirkan secara berjemaah heheh.

Minggu ni sangat cepat berlalu. Lagi-lagi dengan tugasan yang silih berganti tapi tak siap2 jugak. Akhirnya di hari jumaat ni terpaksa di bungkus dan di bawa balik dengan harapan dapat disiapkan sebelum menjelangnya 2024, insyallah.

Hari ni tangan ni gatal nak share pasal perancangan Allah. Biasa dengar kan, kita merancang, Allah pun merancang, dan sebaik-baik perancangan adalah apa yang Allah rancang.

Biasanya dalam keadaan kesakitan, kesusahan kalimah ini sangat berkesan untuk mengubati hati yang sedang berduka agar hati terubat dengan pengisian bahawa sesungguhnya duka itu bukanlah sesuatu yang boleh dikawal oleh manusia tapi dipegang dan dihantar oleh kuasa yang lebih tinggi lebih besar dan sangat berkuasa, Allah swt. Tidak akan mampu akal kita mengkaji kenapa Allah beri kita ujian ini, mengapa dan pelbagai persoalan akan cepat menjengah di fikiran kita. Sebenarnya, soalan-soalan itu adalah soalan yang normal untuk difikirkan. Itulah fungsi akal, untuk berfikir. Daripada tumbuhnya soala-soalan itu maka terbitlah pemikiran dan jawapan. Orang yang bijak akan pandai memandu akalnya, insyallah jawablah soalan-soalan itu dengan bijaksana, bahawa sesuungguhnya ini adalah perancangan Allah.


ALLAH berfirman dalam al-Quran,

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ 

“Dan Mereka Merancang, Allah juga merancang, 
Dan ALLAH sebaik-baik Perancang”
[Surah al-Imran : 54]

Tapi itu saya gambarkan dalam keadaan di mana seseorang dalam keadaan keadaan sukar. Tapi kan, perancangan Allah bukan sahaja untuk sukar kita sahaja kan. Pasti ada perancangan yang Allah telah aturkan untuk keadaan bahagia kita. Macam mana pulak ya.

Pernah kan kita berdoa untuk dapat sesuatu dan dalam doa kita kata dapat sikit pun takpe, dapat itu pun dah memadai atau dapat sekali pun dah puas hati. Dan pernahkah Allah beri sebijik seperti apa yang doakan? atau Allah beri lebih daripada apa yang kita mintak. 

“Allah's plan for you is more beautiful than you can imagine”.

setuju tak, apa yang Allah beri sebenarnya lebih indah, lebih bermakna dan lebih hebat daripada apa yang kita mintak. Malahan, Allah beri kita sesuatu yang lebih hebat daripada apa yang akal kita boleh bayangkan. Kita hanya manusia biasa, punya akal yang terhad dan permintaan kita hanya mampu mencapai apa yang akal boleh fikirkan. Bayangkan Allah kabulkan sesuatu yang tak pernah sama sekali kita bayangkan kita boleh dapat. Masyallah...rezeki terpijak kan, alhamdulillah.

Saya sendiri,  sehingga sekarang masih dalam keadaan terkejut kerana apa Allah yang bagi pinjam adalah sesuatu yang sangat indah yang saya tak pernah imagine saya boleh dapat. Walaupun seketika, walaupun tahu ia adalah pinjaman namun alhamdulillah, ini adalah rezeki, blessing and gift daripada Allah. Saya harus syukuri. Allah sangat baik kepadaku. Alhamdulillah.

Kata-kata adalah suatu doa. Berkatalah dengan kata-kata yang baik, berdoalah dengan doa yang baik-baik. Selebihnya, tawakallah, biar Allah tentukan jalannya. 



 
Semoga semua yang membaca posting hari ni tidak pening kepala. Saya menaip sekali dan ulang baca tau ni. 

Salam,
ISwa,
Putrajaya.

Renungan bersama

 


Barangsiapa menginginkan sahabat dekat,

Maka Allah cukup baginya.

Barangsiapa menginginkan taman duduk,

Maka Al-Quran cukup baginya.

Barangsiapa menginginkan harta kekayaan,

Maka sifat Qonaah (merasa puas) cukup baginya.

Barangsiapa menginginkan pemberi nasihat,

Maka kematian cukup baginya.

Dan barangsiapa tidak cukup itu

Atau dengan ini, maka neraka akan cukup baginya.


Iswatonie,Putrajaya.


Today's quote





Don't hurt anyone today
because tomorrow...
they may not alive to show you love
life never give you second chance everytime.

Kelebihan Surah Al-Kahfi


Bismillahirrahmanirrahim,

Dah lama tidak menulis di blog ni. Bukan takde masa cuma selalunya karangannya akan menjadi separuh jalan, ditinggalkan dan idea menulis akan hilang di angin lalu. Begitulah keadaan yang selalu berlaku. Teringin sangat nak memperuntukkan at least sejam mengarang apa-apa aje topik sama ada sebagai perkongsian ilmu ataupun perkongsian rasa dengan para pembaca Adake pembaca tegar yang rajin singgah ke blog kami ni agaknya.

Salam jumaat semua, dah baca Al-Kahfi? Sekiranya boleh, amalkan membaca 10 ayat terawal ak-kahfi pada setiap hari supaya tidak ralat jika terlepas membacanya di hari jumaat. Lebih elok jika menghafal 10 ayat tersebut dan menjadikannya sebagai amalan harian. 

Kelebihan Surah Al-Kahfi

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Ishaq, dia menceritakan dia pernah mendengar al-Barra’ bercerita, ada seseorang yang membaca surah al-Kahfi, sedang di dalam rumah terdapat binatang, tiba-tiba binatang itu pergi melarikan diri, lalu dia melihat dan ternyata awan atau mendung telah meliputi dirinya. Kemudian dia menceritakan hal itu kepada Nabi, maka baginda pun jawab: “Bacalah surah al-Kahfi, kerana sesungguhnya ia merupakan ketenangan yang turun bersamaan dengan Qur’an, atau turun untuk al-Qur’an”.

Nabi juga pernah bersabda: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama surah al-Kahfi, maka dia akan dilindungi dari (fitnah) dajjal.”

Imam Ahmad juga meriwayatkan dari Abu Darda’, dari Nabi: “Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah al-Kahfi, maka dia akan dilindungi dari fitnah Dajjal.”

الحَمدُ ِلِلهِ الَّذي أَنزَلَ عَلىٰ عَبدِهِ الكِتٰبَ وَلَم يَجعَل لَّهُ عِوَجًا


Sahih International

[All] praise is [due] to Allah , who has sent down upon His Servant the Book and has not made therein any deviance.

Malay

Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Qur’an, dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok (terpesong):


Sumber:
https://celiktafsir.net/2013/05/11/kahfi-ayat-1-4/




 

Salam Jumaat 24 Jamadil Awal 1445H

 


Bismillahirrahmanirrahim,

Dah baca Al-Kahf ke belum? At least 10 ayat terawal ye.

Dalam beberapa hari ni Allah bagi rehat daripada ibadah wajib dan hanya mampu fokus kepada perkara-perkara sunat sahaja. Sesungguhnya Allah pemilik segala yang ada di langit, di bumi, diantaranya dan di bawah tanah, termasuklah diri ini dan dirinya yang dipinjamkan ke dalam rahim ini seketika. Dan hari ini masih di fasa merehatkan diri.

Tidak wajar untuk merungut kerana banyak yang Allah telah beri dan saya sangat-sangat bersyukur kerana sebenarnya Allah telah beri lebih daripada apa yang diperlukan, Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Masih dalam fasa berpantang kecil, masih lagi rasa lemah dan pening. Kalau boleh nak baring dan tido sepanjang hari. Mungkin esok, insyallah.

Ya Allah give me such happiness that make the eyes cry
that removes the problems 
and which we erases the sorrows of the past
Ya Allah i come to you with the heart of Ayyub
and i have come to you with Yacob tears
and i do not have much patience
Ya Allah comfort me after fatique
and give me happiness after sorrow
and reward me after patience
Ya Allah save my heart from the loneliness
and worry of the world and destiny
and from the heat and redness of Hell
Ya Allah let nothing but halal remain in our hearts
if this state remain for a long time.

Amin amin yra.


Iswa,
Putrajaya,
8.12.2023


RESEPI SANDWICH EGG MAYO



Bahan-bahan :

5 biji telur rebus

5sb mayonis

1/2 st garam

1/2 st gula

Air perahan lemon/limau kasturi

Timun jepun dipotong dadu

1 st lada hitam

P/s: pink tu garam bukit, dan perang tu gula perang. Rumah saya tak ada stok garam putih dan gula putih. Boleh je guna mana-mana yang ada stock.


Cara-cara:

1.Lenyek ikut suka uols ya. Tak perlu halus sangat supaya ada rasa telur.

2.Campur semua bahan tadi, perah lemon dulu ye, dan potong kepada 4 bahagian.

3.Sapu marjerin pada roti. Letak salad Romania dan tomato. Boleh tambah mayo kalau suka.

4.Bubuh 2 sudu besar egg mayo tadi pada roti. 

5.Siap! Resipi ini boleh jadi 5 set sandwich telur mayo.

Dah Baca Al-Kahfi hari ni?



Rasulullah saw bersabda ;

“Siapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan menerangkan kelak pada hari kiamat dan diampuni dosanya antara dua Jumaat.”

(HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249)





 

Forever and Ever and Always

 Lyrics

Ain't it funny how love hits you when you least expect it to
Any time, any place, it can come right out of the blue
I thought it was only made for movie screens
Then you came along and you changed everything
Just one look into your eyes and I knew
I was gonna spend my life with you
I promise I'm yours
Always and forever
Through the good and the bad
For worse or for better
I wanna be with you for the rest of my days
I promise I'll love you
Forever and ever and always
From this day on I will be everything that you need
Now I won't let anyone or anything come between you and me
This love we got is deeper than oceans
My heart is yours and you know this
I'll follow you where you're going
'Cause that's where my home is
Just one look into your eyes and I knew
I was gonna spend my life with you
I promise I'm yours
Always and forever
Through the good and the bad
For worse or for better
I wanna be with you for the rest of my days
I promise I'll love you
Forever and ever and always
Hold me close, don't let me go
Hold me close, don't let me go
Hold me close, don't let me go
Hold me close, don't let me
I promise I'm yours
Always and forever
Through the good and the bad
For worse or for better
I wanna be with you for the rest of my days
I promise I'll love you
Forever and ever and always


Ya Allah

 




Ya Allah give me such happiness that make the eyes cry

that removes the problems 
and which we erases the sorrows of the past
Ya Allah i come to you with the heart of Ayyub
and i have come to you with Yacob tears
and i do not have much patience
Ya Allah comfort me after fatique
and give me happiness after sorrow
and reward me after patience
Ya Allah save my heart from the loneliness
and worry of the world and destiny
and from the heat and redness of Hell
Ya Allah let nothing but halal remain in our hearts
if this state remain for a long time.

Amin Amin ya rabbal alamin.


Gifted Hands: The Ben Carson Story

 


Salam jumaat,

Dah baca 10 ayat awal surah al-kahfi ke belum?

Hari ni sempat habiskan satu movie dekat Netflix. Menarik jugak kisahnya sebab bertemakan inspirasi dan semangat dalam hidup.

Movie ni diadaptasikan daripada kisah sebenar yang dilalui oleh Dr Ben Carson, yang merupakan satu-satunya pelajar berkulit hitam di dalam kelasnya. Daripada kecil Dr Ben dah decide nak jadi doktor dan minatnya dikembangkan sehinggalah beliau berjaya mendapat biasiswa dan mengambil jurusan perubatan di Yale University. Bukan kaleng-kaleng yang dapat masuk ke Univiersiti ni ye. Kalau korang google universiti ni mesti korang akan kagum sebab universiti ni adalah universiti tertua di dunia dan telah melahirkan ramai graduan yang bijaksana.

Kejayaan Dr Ben bukanlah semata-mata sebab semangatnya tetapi juga disebabkan dorongan dan doa ibu beliau. Dalam islam pun kita dah diajar untuk hormat ibu bapa, dengar nasihat ibu bapa kan. Ibu bapa pula perlu menaikkan semangat anak-anak, sentiasa mendoakan anak-anak dan yang paling penting sentiasa menggalakkan kejayaan anak-anak dalam bidang yang anak-anak minati.

Dr Ben dibesarkan oleh ibunya sendirian tanpa ayah dan ibunya sangat-sangat berharap agar Dr Ben dan abangnya menjadi orang yang berguna kerana ibunya dibesarkan di rumah anak yatim dan tidak berpeluang untuk belajar. Jadi, ibunya tidak mahu anak-anaknya mengalami nasib yang sama sepertinya.

Teringat kata-kata hikmah ibu Dr Ben:

"you can do anything anybody else can do, 
only u can do it better".

Terus teringat dekat diri sendiri. Mak ayah jarang memberikan kata-kata semangat tetapi mereka support dan sentiasa mendorong agar sentiasa focus dan mencapai kejayaan dalam apa jua kerja yang sedang di buat. Sekarang dah bergelar ibu kepada 2 orang anak, giliran saya pulak memberikan kata-kata ransangan untuk anak-anak. Begitulah kitaran hidup.

Klimaks dalam movie ni adalah semasa DR Ben dan teamnya menjalankan pembedahan untuk memisahkan 2 orang bayi yang bercantum di kepala (siamese twins). Tiada pembedahan seumpamanya pernah dibuat namun tidak bermakna ia adalah mustahil, kata Dr Ben. 

Dalam nak mencari kaedah pembedahan yang sesuai, Dr Ben membaca banyak buku dan akhirnya mendapat idea untuk menutup penafasan (jantung) kedua-dua bayi semasa proses pembedahan iaitu selama sejam bagi mengelak sebarang komplikasi semasa pemedahan bagi memisahkan 2 kepala bayi oleh Dr Ben. 

oleh kerana prosedur pembedahan yang rumit, Dr Ben mencadangkan agar doktor-doktor yang terlibat dengan pembedahan tersebut menjalani latihan agar pembedahan dapat dijalankan dengan lancar. selepas pembedahan yang telah mengambil masa selama 22 jam, pembedahan bagi memisahkan 2 bayi kembar tersebut pun selesai dan berjaya dilakukan. Dr Ben dan teamnya di angkat kerana berjaya menyelamatkan nyawa kedua-dua bayi kembar tersebut.

Ada beberapa perkara yang harus kita ambil inspirasi daripada movie ni:

1. jangan cepat mengalah dan putus asa.

2. Believe in yourself.

3. where there is a will, there is a way.

4. thinking outside the box. kalau ikut buku saje memang tak akan ke mane la kerjaya seorang doktor.


Iswa,
Putrajaya
24.11.2023



Tafsir Surah Naml Ayat 23 – 28 (Kisah Ratu Balqis)

 



Tafsir Surah Naml Ayat 23 – 28 (Kisah Ratu Balqis)

Ayat 23: Hud-hud memulakan kisahnya untuk menyelamatkan dirinya dari disembelih oleh Nabi Sulaiman.

إِنّي وَجَدتُّ امرَأَةً تَملِكُهُم وَأُوتِيَت مِن كُلِّ شَيءٍ وَلَها عَرشٌ عَظيمٌ

(SAHEEH INTERNATIONAL)

Indeed, I found [there] a woman ruling them, and she has been given of all things, and she has a great throne.

(MELAYU)

Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintah mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar.

 إِنّي وَجَدتُّ امرَأَةً تَملِكُهُم

Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintah mereka,

Burung Hud-hud itu memberitahu yang dia ada maklumat tentang seorang wanita yang memerintah di negeri Saba’. Ini adalah berita besar kerana wanita memerintah satu negara bukan perkara biasa.

Al-Hasan Al-Basri mengatakan bahawa wanita itu bernama Ratu Balqis binti Syarahil yang menguasai negeri Saba’. Dia adalah pemimpin wanita yang terkenal. Seorang lagi pemimpin wanita yang terkenal di Yemen itu adalah Queen Arwa yang memerintah sekitar 500 selepas Hijrah. Dia adalah seorang Syiah Ismailiah dan sekarang kuburnya dijadikan sebagai tempat sembahan di Masjid Queen Arwa (oleh orang Islam yang sesat).

Di Yemen memang ada banyak kumpulan yang menyembah kubur, bukan golongan Habib sahaja. Semoga kita diselamatkan dari kesyirikan ini kerana amalan-amalan di kubur sudah mula dibawa ke negara kita. Dan ramai dari kalangan masyarakat Muslim kita kurang pengetahuan agamanya, dan senang ditipu dengan perawakan manusia yang nampak sahaja alim, tapi amalan mereka rapat dengan kubur dan tawasul.

Maka kita kena sampaikan kepada sebanyak-banyak umat bahawa agama ini tidak memerlukan kita buat ibadat di kubur dan bertawasul dengan ahli kubur. Malah ada larangan dari Nabi untuk meninggikan kubur, beribadat di kubur dan melawat kubur sebagai eid (diulang lawat).

 وَأُوتِيَت مِن كُلِّ شَيءٍ

dan dia dianugerahi segala sesuatu 

Maksudnya Hud-hud memberitahu yang Ratu Balqis itu mendapat banyak nikmat. Maknanya dia memiliki kerajaan yang besar. Memang tempat itu adalah kawasan yang subur. Dan tamadun negara itu sudah lama kerana banyak raja dari sana.

Maknanya, mereka mempunyai kekayaan yang banyak kerana semakin lama sesuatu kerajaan itu, semakin banyaklah pula kekayaan yang telah dikumpul dan disimpan.

 وَلَها عَرشٌ عَظيمٌ

serta mempunyai singgahsana yang besar.

Ada satu maklumat tambahan dari Hud-hud berkenaan singgahsana Balqis. Mungkin dia terpesona sampai dia kata Balqis ada tahta yang hebat. Maksudnya, singgahsana tempat duduknya sangat besar dihiasi dengan emas dan berbagai macam batu permata dan mutiara.

Zuhair ibnu Muhammad mengatakan bahawa singgahsana Balqis terbuat dari emas, sedangkan bahagian permukaannya dihiasi dengan batu yaqut dan zabarjad, panjangnya lapan puluh hasta dan lebarnya empat puluh hasta.

22.11.2023

Rujukan : https://celiktafsir.net/2017/08/31/naml-ayat-23-28/

Like I'm Gonna Lose You







                                                    Song by Meghan Trainor



Lyrics
I found myself dreaming in silver and gold
Like a scene from a movie that every broken heart knows
We were walking on moonlight, and you pulled me close
Split second and you disappeared and then I was all alone
I woke up in tears with you by my side
A breath of relief, and I realized
No, we're not promised tomorrow
So I'm gonna love you like I'm gonna lose you
I'm gonna hold you like I'm saying goodbye
Wherever we're standing, I won't take you for granted
'Cause we'll never know when, when we'll run out of time
So I'm gonna love you like I'm gonna lose you (lose you)
I'm gonna love you like I'm gonna lose you
In the blink of an eye, just a whisper of smoke
You could lose everything, the truth is you never know
So I'll kiss you longer, baby (hey), any chance that I get
I'll make the most of the minutes and love with no regret
Let's take our time to say what we want (say what we want)
Use what we got before it's all gone (all gone)
'Cause no (no), we're not promised tomorrow
So I'm gonna love you like I'm gonna lose you (lose you)
I'm gonna hold you (hey) like I'm saying goodbye
Wherever we're standing (yeah), I won't take you for granted
'Cause we'll never know when, when we'll run out of time
So I'm gonna love you (I'm gonna love you)
Like I'm gonna lose you (like I'm gonna lose you)
I'm gonna love you (love) like I'm gonna lose you
I'm gonna love you (oh)
Like I'm gonna lose you (like I'm gonna lose you)
I'm gonna hold you like I'm saying goodbye
Wherever we're standing, I won't take you for granted
'Cause we'll never know when, when we'll run out of time
So I'm gonna love you (I'm gonna love you, baby)
Like I'm gonna lose you (like I'm gonna lose you)
I'm gonna love you (oh) like I'm gonna lose you

Salam jumaat yang barakah

 


Salam 11 Rabiul Akhir 1445H,

Semoga bermanfaat.


Iswa

Koleksi Doa Harian Part 1

 


o allah inspire me to do what is right

ya allah ilhamkan aku untuk melakukan perkara yang betul

 

make it easy for me to answer questions

mudahkan saya menjawab soalan

 

and save me from all kinds of torment

dan selamatkanlah aku dari segala jenis siksaan

 

and to keep my face white on the day of reckoning

dan supaya wajahku putih pada hari perhitungan

 

and to keep me adorned in seat with good companions

dan untuk menjadikan aku berhias di tempat duduk dengan teman-teman yang baik

 

and make my prayers answers

dan makbulkan doa-doaku

 

o judge of needs

wahai Hakim bagi keperluaan

 

o you who uncover calamities

wahai Tuhan yang menyelesaikan segala musibah

 

o answerer of prayer

wahai yang mengabulkan doa

 

o forgive of transgressions

wahai yang mengampuni pelanggaran

 

you relieve our worries

Tuhan yang  melegakan kebimbangan kami

 

and open our chests

dan lapangkan dada kami.


Hebatnya pesanan Imam as-Syafi'e tentang travel



Hebatnya pesanan Imam as-Syafi'e tentang travel 🌍✈️❤️


Merantaulah...

Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman.

Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang.

Tinggalkanlah tanahair dan mengembaralah.

Bermusafirlah, nescaya kamu akan mendapat ganti kepada orang yang telah kamu tinggalkan.

Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.

Aku melihat air menjadi rosak kerana diam tertahan.

Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, akan keruh menggenang.

Singa jika tak tinggalkan sarang, tak akan dapat mangsa.

Anak panah jika tak tinggalkan busur, tak akan kena sasaran.

Jika matahari di orbitnya tak bergerak dan terus diam, tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang.

Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang.

Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa jika di dalam hutan.

Jika engkau tinggalkan tempat kelahiranmu, engkau akan temui darjat mulia di tempat yang baru dan engkau bagaikan emas yang sudah terangkat dari tempatnya.

Pergilah merantau untuk mencari kemuliaan kerana dalam perjalanan itu ada lima manfaat, iaitu: menghilangkan kesedihan, mendapatkan kehidupan, memperoleh ilmu, mengagungkan jiwa, dan dapat bergaul dengan ramai orang.

📘 Kitab Diwan as-Syafi'e, Oleh Imam as-Syafi'e

Via Kun Anta.

RESEPI GARLIC BREAD & CREAMY MUSHROOM

 GARLIC BREAD & CREAMY MUSHROOM


Assalamualaikum..


Dah lama tak share resepi dekat blog ni. Bukan takde resepi cuma rasa bersalah nak share resepi yang diri sendiri pun tak penah try buat lagi. Tapi takpe insyallah ada masa dan peluang akan cuba dalam masa terdekat ni. Bukan ape, resepi ni nampak mudah dan of kos sedap. 

Roti garlic dan sup cendawan ni memang kesukaan kami anak beranak. Biasanya kalau teringin nak makan kami akan ke Pizza Hut atau pun order je online dekat Grab. Tapi harga dekat Grab tidaklah semurah kalau beli sendiri di Pizza Hut.  Sebenarnya lagi murah dan puas hati beli sendiri.

Oh ye, kami pernah cuba buat sendiri sup cendawan dengan menggunakan sup cendawan dalam tin yang terjual tapi rasanya tidaklah sesedap yang diinginkan, gitu.

Tanpa membuang masa jom saya kongsikan resepi garlic bread dan creamy mushroom.

Bahan sup :

300ml air

500ml susu segar

1-2 kiub ayam

1/2 st daun parsley

1/2 st serbuk lada hitam

1/2 st garam

1/2 cawan tepung gandum

1/2 sb mentega

1 tin cendawan butang(potong hiris/cincang)

sedikit serbuk perasa


1. Masuk air & susu dalam periuk.Masak hingga mendidih baru masuk kiub ayam.

2. Kacau 2-3 minit masuk lada hitam,cendawan.Kacau lagi dalam 15 minit.

3. Masuk daun parsley, mentega, garam & kacau lagi dalam 10 minit.

4. Tepung dibancuh dengan air & kacau supaya tidak berketul. Kemudian boleh tapis dalam periuk.

5. Kacau sebati. Sup akan menjadi pekat. Reneh agak lama supaya semua masak elok.

Garlic Bread


Bahan roti :

Roti Perancis-hiris (Saya guna roti gardenia je)

2 sudu besar mentega

Secubit daun parsley

1 ulas bawang putih bakar sekejap & tumbuk halus


1. Campur semua bahan & sapukan atas roti. Letak atas kuali leper masak hingga garing & keperangan.


Kredit resepi foto : FB : Yatie Yusof


Selamat mencuba. Yang dah cuba bleh komen dekat bawah yeh.

POV : Pistachio flavor ice-cream paling sedap @Piccoli Lotti


Dulu-dulu minat betul makan ice-cream. Beli ice cream bukannya nak beli bekas kecik-kecik. Nak kene beli yang bekas besar baru puas makan. Makan pulak sorang-sorang sebab kedekut nak share ngan adik beradik lain ...takut cepat habis. hahaha

Tapi itu dulu-dululah. Bila dah ada anak, craving ice-cream macam dah auto pindah kat anak-anak. Yang peliknya, takde pulak berkira nak beli ice cream untuk anak-anak. Anak-anak sebut je mintak aje insyallah dapat dan sekali sekala tu bolehla... Terpikir jugak mane hilangnya sikap kedekut aku dulu yeh...ke auto hilang bila dah ada anak..hehhe.

Semalam kami anak beranak ke IOI Mall Putrajaya teman ayahnya nak pg gym. Maklumlah, dah sebulan lebih tak jenguk gym badan pun dah naik dengan jayanya. Kami warga perempuan mampu tengok dan hantar ayahnya di pintu gym. Kami buat aktiviti mengice cream.

Lokasi kedai ice cream ni betul-betul depan pintu gym BFitness dekat tingkat 3 wing baru IOI Mall Putrajaya. Kalau korang jarang naik tingkat ni makanya korang kurang kemungkinanlah nak jumpa kedai ni. Oh, sebelah kedai ice cream ni adalah foodcourt di wing baru. Jadi kalau korang yang tak biasa jalan-jalan di wing baru korang jalan-jalannya mencari foodcourt nanti akan nampaklah kedai ice cream ni.

Ada pelbagai flavor ice cream yang ada dekat kedai ni dan semua nampak best-best. Saya dan anak sempatlah try pistachio dan chocolate. Memang mengancam rasa die. Terus teringat ice cream pistachio venice. Rasa lebih kurang tapi yang dekat Venice memang pekat giler dan of course lebih mengancam ekonomi dan jugak kesihatan badan especially perutku. Sekali sekali takpe (kata Mr Husband). 

Harga satu scoop RM9 dan sebab pistachio ni premium flavor maka ada caj tambahan RM1. Bab harga ni kami ada reservation sikit sebab tak berapa telus pengecajannya dekat situ. Tak nak komen. hehhe

Siapa2 yang nak try dessert ice cream dan tak pernah try lagi dekat kedai ice cream silalah datang dan cuba. Satu scoop pun dah cukup bagi sayala. Korang adjust2la... Dah try nanti share review ok..


Salam sayang,

Iswa.

Doa Mohon Rezeki Berlimpah




 اللَّهُمَّ اكْفِنِي بِحَلالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَأَغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ

 “Allahumakfini bi halalika ‘an haramika wa aghnini bi fadlika ‘aman siwak, 

 “Ya Allah! Cukupkanlah bagiku rizki yg halal dariMu, jauhkanlah aku dari rizki yg Engkau haramkan. Dan berikanlah aku kekayaan dengan anugerahMu bukan selainMu".

 (HR. Tirmidzi) 

 Aamiin Allahumma Aamiin

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...