Resurrection : Ertugrul


Resurrection: Ertuğrul atau dalam bahasa Turkinya Diriliş: Ertuğrul  adalah drama bersiri yang telah mula ditayangkan di Turki pada tahun 2014 dan menjadi hits selepas ditayangkan di Netflix. Drama ini menggunakan bahasa Turki dengan keindahan bahasa yang saya boleh katakan disulami sasteranya yang indah. Jika anda peminat cerita-cerita epik dan sejarah, ini adalah drama yang anda boleh tonton sambil bermain dengan perasaan, emosi dan kepercayaan. Insyallah anda akan jumpa something untuk kuatkan kepercayaan anda, jika anda benar2 ikuti jalan cerita dari awal hingga akhir.

Kisah ini diadaptasikan dari kisah sejarah kebangkitan Empayar Uthmaniyah. Jika anda ikuti baru2 Mahkamah Turki telah mengembalikan status muzium Hagia Sofia menjadi Masjid sepertimana asalnya. Hagia Sofia dibina pada tahun 537 sebagai sebuah gereja. Ia menjadi Masjid setelah Constantinople (sekarang dikenali sebagai Istanbul) ditakluki oleh Sultan Muhammad Al- Fateh (Sultan Mahmed ke-II) pada tahun 1453. Namun, is telah dtukar menjadi sebuah muzium pada tahun 1935 semasa pemerintahan Presiden Mustafa Altantuk yang mengamalkan liberaslism yang mengasingkan agama dan politik dalam kehidupan.

Ertugrul adalah pahlawan Islam yang merupakan moyang Sultan Muhammad Al-Fateh. Ikuti Musim Pertama (Season 1) di Netflix dan anda akan ketahui perkara2 berikut:
1. Ertugrul adalah anak kepada ketua Puak Kayi, Sulaiman Syah;
2. mempunyai 4 adik beradik;
3. seorang yang tegas, selalu berbeza pendapat dengan adik beradik yang lain mahupun orang lain di sekitarnya, namun selalunya dan kebanyakkannya, apa yang diluahkan oleh Urtugrul adalah betul dan tepat, menjadikan beliau seorang yang disegani kerana berani dan tegas;
4. seorang yang tangkas di medan perang;
5. mempunyai 3 rakan baik yang sentiasa ada bersama-sama beliau menang peperangan.


Season 1- Season 5 (Netflix)





Episod2 ini telah dikecilkan menjadi episod yang pendek di Netflix. Jadi jangan hairan di Netflix Season 1 ada 76 episod. Satu episod mengambil masa lebih kurang 40 minit ke atas. Bertabahlah untuk habiskan semua episod. Ia akan mengambil masa namun percayalah, its worth the time spent.


Bacaan lain :


>>>>Sinopsis "365 Days"

#ertu #ertugrul #rul #dirili #osman #kurulu #turkey #pakistan #dirilisertugrul #ertugrulgazi #t #turgut #dirilis #esrabilgi #osmanl #osmangazi #enginaltand #zyatan #turgutalp #bams #halimesultan #bamsi #z #rulgazi #ertugrulbey #g #love #k #urdu #bhfyp #burakozcivit #dizisi #dirilisdizisi #islam #rulbey #pakistani #ertugrulhalime #kurulusosman #ailesi #s #ottomanempire #memes #dirilisosman #cengizcoskun #osmanbey #ertugrulurdu #n #follow #balahatun #imrankhan #trt #muslim #karachi #like #kayi #ertugrulghazi #bey #lahore #islamabad #oye #turgut #dirilis #esrabilgi #osmanl #osmangazi #enginaltand #zyatan #turgutalp #bams #halimesultan #bamsi #rulgazi #ertugrulbey #love #urdu #urdupoetry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...