Baju Raya #Pilihlalu 2020


Assalamualaikum…Salam 26 Ramadan 1441H

Cepat betul masa berlalu. Pejam celik hari ni dah masuk 26 hari umat Islam berpuasa. Anak-anak gembira sungguh tak sabar nak beraya walaupun tahu diaorang tahu baju raya tak beli lagi.

Masuk hari ke-26 badan dah makin lemah. Lebih2 lagi menuju ke Asar dan maghrib. Dahaga dan lapar masyallah. Bila sampai waktu berbuka pula, badan makin malas nak ke dapor. Startlah belek2 grabfood. Dah masuk 26 ramadan ni hampir semua makanan dah order dari Grabfood. Tengok rekod masyallah aku belanja tak ingat dunia…kopak.
Raya kali ni serious lain daripada raya tahun-tahun lalu. Tahun lepas dan tahun lepas pun biasanya time-time macam ni kami sekeluarga dah siap dah dengan baju raya, dengan order kuih dan mungkin jg dah siap buat kek lapis sendiri. Yang paling best time2 macam ni kami sekeluarga dah balik kampung nun di Sarawak. Raya di kampung jugak yang paling best.

Walaupun begitu raya tetap rayalah kan walau di mana kita berada. Nak2 pula kita beraya bersama keluarga. Tak kisahlah tak cukup kuota asalkan tak raya sorang2. Kita corakkan hari raya kita nak jadi macam mana sebenarnya. Nak meriah, buatlah aktiviti baru.Contohnya kalau sebelum ni raya sorang, tahun ni cariklah kawan atau pasangan ajaklah beraya sekali. Kalau sebelum ni raya beramai ramai tak cukup tanah dan inginkan privasi, pagi2 raya tu lepas solat raya tu pergi tdo balik dan bangun waktu petang. Insyallah, raya pertama akan berlalu dengan penuh keprivasian. Tepuk dada tanyalah selera.

Bermula 14 Mei 2020 Kerajaan dah longgarkan PKP kepada PKPB. Walaupun ramai manusia dah boleh keluar carik keperluan raya especially baju raya, namun kanak-kanak masih tidak digalakkan untuk keluar. Warga emas, pesakit kronik dan kanak-kanak adalah 3 golongan yang tidak digalakkan untuk berada di kalangan warga yang mungkin membawa gejala.Kalau di Putrajaya ni rasanya semua patuh pada arahan Kerajaan ni. Adalah sorang 2 yang mungkin terbawak anak/anak2 ke kedai. Tapi, sebenarnya baik tak payah bawak sebab bukannya dieorang boleh masuk kedai/mall pun. Kalau bawak tak boleh masuk kan dah menyusahkan diri sendiri. Anak terpaksa duduk di luar sementara mak ayah membeli belah. Aishh!

Minggu lepas saya dan suami ke Shah Alam dengan harapan dapatlah membeli baju raya untuk kami sekeluarga. Pusing-pusing tak banyak baju yang berkenan di hati. Bila terjumpa, tak boleh cuba pula. Konsepnya samalah seperti kita pandu lalu di McDonald, pesan -bayar- collect order. Bab baju ni konsepnya pilih-bayar-collect baju. Simple but not easy di hati heheh.

Berbalik kepada kisah kami berdua yang berhasrat nak bershoping baju raya, baju tak jumpa dan sudahnya kami berdua balik rumah dengan tak beli apa2pun. Selalunya, time rayalah kami berbelanja. Time nielah kami bershopping sakan. Tukar baju tidur, tukar underwear, tukar baju siang/jalan dan of course baju raya. Pokoknya, kami akan membeli pada musim raya, ganti sepersalinan semata-mata nak kejar diskaun waktu raya. Kadang-kadang adalah juga tambah2 masa diskaun raya cina atau krismas tapi biasanya memang kami akan berbelanja waktu raya. Bayangkan kali ni nak bershoping tapi orangnya tak boleh nak try.

Kadang-kadang baju ni, tak kisahlah baju jalan atau baju raya sedap aje mata memandang, kain pun dah rasa2 tu pun memang kain sejuk sedap di badan. Tapi selalunya, yang sedap di pandangan tidak semestinya sedap dipakai. Oleh sebab itulah makanya baju perlu dicuba terlebih dulu. Kalau baju jalan2 pun nak kene selesa, baju raya lagilah kan. Nak dipakai beraya kot.

Masalah ni bkn masalah saya seorang. Ini masalah ummah heheh. Saya tak pasti kalau ada yang dah membeli dan bila di cuba tidak pula sesuai dan sedap di badan. Ramai yang saya tanya katakan tidak membeli baju raya. Bagi saya, saya tunggu sabtu nanti. Insyallah kalau jumpa saya akan beli. Kalau tak, saya beli untuk anak2 ajelaa…harap jumpa yang saya rasa confident untuk beli. Itu penting. Confident comes first. Price comes before the 1st one. Heheh.
Gambar shopping raya tahun 2019. Klik SINI untuk baca lanjut.

Insyallah nanti saya share baju raya kami tahun ni. Sama ada berganti baru atau recycle, tunggu posting raya saya nanti.
Usai berbuka petang nanti, kita akan melangkah masuk ke 27 Ramadan 1441H. Ada sesuatu yang saya ingin kongsikan. Jangan lupa klik di SINI dan baca posting ni hari ini juga taw.

Till then, Salam dan semoga Allah terima amalan puasa kita semua, insyallah.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...