RESEPI KEK PISANG


Salam dan selamat petang. Dari Ibnu 'Abbas, Rasullulah saw bersabda,

اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شَغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ

“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :
[1] Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
[2] Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
[3] Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
[4] Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
[5] Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

(HR. Al Hakim dalam Al Mustadroknya, dikatakan oleh Adz Dzahabiy dalam At Talkhish berdasarkan syarat Bukhari-Muslim. Hadits ini dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir)


Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, maksudnya: “Lakukanlah ketaatan ketika dalam kondisi kuat untuk beramal (yaitu di waktu muda), sebelum datang masa tua renta.”
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, maksudnya: “Beramallah di waktu sehat, sebelum datang waktu yang menghalangi untuk beramal seperti di waktu sakit.”
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, maksudnya: “Manfaatklah kesempatan (waktu luangmu) di dunia ini sebelum datang waktu sibukmu di akhirat nanti. Dan awal kehidupan akhirat adalah di alam kubur.”
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu, maksudnya: ”Bersedekahlah dengan kelebihan hartamu sebelum datang bencana yang dapat merusak harta tersebut, sehingga akhirnya engkau menjadi fakir di dunia maupun akhirat.”
Hidupmu sebelum datang kematianmu, maksudnya: “Lakukanlah sesuatu yang manfaat untuk kehidupan sesudah matimu, karena siapa pun yang mati, maka akan terputus amalannya.”
Al Munawi mengatakan,

فَهِذِهِ الخَمْسَةُ لَا يَعْرِفُ قَدْرَهَا إِلاَّ بَعْدَ زَوَالِهَا

Lima hal ini (waktu muda, masa sehat masa luang, masa kaya dan waktu ketika hidup) barulah seseorang betul-betul mengetahui nilainya setelah kelima hal tersebut hilang.” (At Taisir Bi Syarh Al Jami’ Ash Shogir, 1/356)

Benarlah kata Al Munawi. Seseorang baru ingat kalau dia diberi nikmat sehat, ketika dia merasakan sakit. Dia baru ingat diberi kekayaan, setelah jatuh miskin. Dan dia baru ingat memiliki waktu semangat untuk beramal di masa muda, setelah dia nanti berada di usia senja yang sulit beramal. Penyesalan tidak ada gunanya jika seseorang hanya melewati masa tersebut dengan sia-sia. Jom kita sama-sama menghayati terjemahan surah yang memperingatkan kita tentang kepentingan masa.
Surah Al-'Asr - سورة العصر

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

وَالْعَصْرِ
   Demi Masa!
By time,

 إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Indeed, mankind is in loss,

إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.


Surat Al ‘Ashr merupakan sebuah surat dalam Al Qur’an yang banyak dihafal oleh kaum muslimin kerana  pendek dan mudah dihafal. Namun sayangnya, sangat sedikit di antara kaum muslimin yang dapat memahaminya. Padahal, meskipun surat ini pendek, akan tetapi memiliki kandungan makna yang sangat dalam. Sampai-sampai Imam Asy Syafi’i rahimahullah berkata,


لَوْ تَدَبَّرَ النَّاسُ هَذِهِ السُّوْرَةَ لَوَسَعَتْهُمْ
”Seandainya setiap manusia merenungkan surat ini, niscaya hal itu akan mencukupi untuk mereka.” [Tafsir Ibnu Katsir 8/499]


Syaikh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin rahimahullah berkata, ”Maksud perkataan Imam Syafi’i adalah surat ini telah cukup bagi manusia untuk mendorong mereka agar memegang teguh agama Allah dengan beriman, beramal sholih, berdakwah kepada Allah, dan bersabar atas semua itu. Beliau tidak bermaksud bahwa manusia cukup merenungkan surat ini tanpa mengamalkan seluruh syari’at. Kerana seorang yang berakal apabila mendengar atau membaca surat ini, maka ia pasti akan berusaha untuk membebaskan dirinya dari kerugian dengan cara menghiasi diri dengan empat kriteria yang tersebut dalam surat ini, yaitu beriman, beramal shalih, saling menasehati agar menegakkan kebenaran (berdakwah) dan saling menasehati agar bersabar” [Syarh Tsalatsatul Ushul].


RESEPI KEK PISANG

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum..

2 cawan pisang lenyek..
1 cawan minyak masak..
2 biji telur
1 cawan gula..
2 sudu kecil soda bikarbonat

Caranya Membuat:
1. Satukan semua bahan di atas.
2. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilapikkan dengan kertas minyak (kalau takde kertas minyak boleh sapukan dengan mentega).

3. Kukus selama lebih kurang 30-45 minit bergantung kepada kelajuan gas/pengukus elektrik masing-masing.

“Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon-pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya.” (al-Waqi’ah [56]: 28-33).

KELEBIHAN PISANG DALAM MASAKAN

1. Kaya Nutrien Penting

Pisang mengandungi sejumlah serat yang tinggi, serta beberapa antioksidan. Satu pisang sederhana (118 gram) juga mengandungi kalium, vitamin B6, vitamin C, magnesium, tembaga, mangan, karbohidrat,  serat, protein dan lemak.

Setiap pisang mengandungi hanya kira-kira 105 kalori, dan hampir keseluruhannya adalah air dan karbohidrat. Pisang mengandungi protein yang sangat sedikit dan hampir tidak ada lemak. Karbohidrat dalam pisang yang belum matang (hijau) kebanyakannya terdiri daripada kanji tetapi apabila sudah ranum, kanji tersebut bertukar menjadi gula (glukosa, fruktosa dan sukrosa).

2. Meningkatkan Tahap Penghadaman

Diet serat telah dikaitkan dengan banyak manfaat kesihatan, termasuk pencernaan yang lebih baik. Pisang bersaiz sederhana mengandungi kira-kira 3 gram serat, menjadikan pisang sebagai sumber serat yang cukup baik.
Pisang mengandungi terutamanya dua jenis serat, iaitu pektin dan kanji resisten. Serat ini ditemui dalam pisang yang belum masak. Kanji resisten tidak dicerna dan berakhir di dalam usus besar, di mana ia menjadi makanan untuk bakteria usus yang bermanfaat.

Selain itu, beberapa kajian sel menyarankan bahawa pektin boleh membantu melindungi daripada kanser kolon.

3. Membantu Menurunkan Berat Badan

Tiada kajian langsung menguji kesan pisang pada penurunan berat badan. Walau bagaimanapun, pisang mempunyai beberapa ciri yang boleh menjadikan ia makanan mesra diet penurunan berat badan. Pisang mengandungi kalori yang rendah. Kebanyakan pisang mengandungi hanya lebih daripada 100 kalori, namun ia juga sangat berkhasiat dan mengenyangkan.

Pisang juga kaya serat. Makan lebih banyak serat dari buah dan sayuran berulang kali dikaitkan dengan berat badan yang lebih rendah dan penurunan berat badan.

Selain itu, pisang mentah tinggi dengan kanji resisten, jadi ia cenderung membuatkan anda berasa kenyang dan boleh mengawal selera makan anda.
4. Kesihatan Jantung

Kalium adalah mineral yang penting untuk kesihatan jantung, terutamanya kawalan tekanan darah. Namun, walaupun penting, kebanyakan orang tidak mendapat cukup kalium dalam diet mereka. Pisang adalah sumber kalium yang hebat. Satu pisang sederhana (118 gram) mengandungi 9% daripada RDI.

Tambahan pula, diet yang kaya dengan potassium dapat membantu menurunkan tekanan darah, dan individu yang makan banyak kalium mempunyai risiko penyakit jantung sebanyak 27%.

Selain itu, pisang juga mengandungi sejumlah besar magnesium, yang juga penting untuk kesihatan jantung.

5. Antioksidan

Kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber antioksidan yang sangat baik, termasuklah pisang. Ia mengandungi beberapa jenis antioksidan kuat, termasuk dopamin dan catechin. Antioksidan ini telah dikaitkan dengan banyak manfaat kesihatan, seperti risiko penyakit jantung dan penyakit degeneratif yang berkurang.

Walau bagaimanapun, terdapat salah faham yang menyatakan dopamine dari pisang bertindak sebagai bahan kimia dalam otak.Pada hakikatnya, dopamin dari pisang tidak menyeberangi penghalang darah-otak. Ia hanya bertindak sebagai antioksidan yang kuat dan bukannya mengubah hormon atau emosi.

6. Mengurangkan Risiko Asma

Satu kajian yang dijalankan oleh Imperial College of London mendapati bahawa kanak-kanak yang makan hanya satu pisang setiap hari mempunyai peluang 34% lebih kurang untuk risiko mendapat asma.

7. Meningkatkan Kepekaan Insulin

Rintangan insulin adalah faktor risiko utama bagi kebanyakan penyakit yang paling serius di dunia, termasuk diabetes jenis 2.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa 15-30 gram kanji resisten sehari boleh meningkatkan kepekaan insulin sebanyak 33-50%, dalam masa 4 minggu. Pisang belum masak adalah sumber yang sangat baik untuk kanji resisten, dan dengan itu boleh membantu meningkatkan kepekaan insulin.

Walau bagaimanapun, kajian yang lebih banyak diperlukan untuk mengesahkan perkara ini.

8. Kesihatan Buah Pinggang

Potassium adalah penting untuk kawalan tekanan darah dan fungsi buah pinggang yang sihat. Sebagai sumber diet kalium yang baik, pisang mungkin bermanfaat untuk mengekalkan buah pinggang yang sihat.
Satu kajian pada wanita menunjukkan bahawa lebih dari 13 tahun, mereka yang memakan pisang 2-3 kali seminggu adalah 33% kurang berkemungkinan menghidap penyakit buah pinggang.
Kajian lain mendapati bahawa mereka yang memakan pisang 4-6 kali seminggu hampir 50% kurang kemungkinan menghidap penyakit buah pinggang berbanding dengan orang yang tidak memakan pisang.

Rujukan :
1.    http://abufaith.blogspot.com
2.    bidadari.my
3.    peribadirasullullah.wordpress.com

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...