Cara Buat Blog Paling Mudah dan Ringkas



Ramai blogger dah beralih ke youtuber sekarang ni dan menjadi youtuber pemula. Ada yang masih kekal setia dan menulis blog. Tidak kurang yang maintain kedua-dua channel. Well, kalau 2-2 boleh buat duit kenapa perlu pilih kan.

Semasa saya mula-mula berblog pada tahun 2011/2012, saya banyak berlajar dari blogger lain dan youtube. Pada masa tu sebenarnya kurang video kurang kat youtube untuk tajuk tutorial. Jadi susah sikit dan ambik masa sikit untuk mahir selok belok nak creat blog. But, Alhamdulillah 2 minggu bertunggus lumut try and error akhirnya saya dapat mencipta blog sendiri. Malangnya blog tersebut telah didelete pada tahun 2014 atas sebeb-sebab yang tidak dapat dielakkan. Pada masa tu minat sangat menulis . Idea untuk buat blog masa tu bukan sangat untuk berkongsi ilmu tapi lebih kepada keseronokan ada blog sendiri, seolah-olah ada baby yang perlu dibelai setiap hari. Tapi, lama-lama dek kerana kesibukan dan kekurangan idea, blog ditinggalkan dan akhirnya dibiarkan bersarang.

Blog ini adalah blog projek terbaru. Saya rasa terpanggil untuk create satu lagi blog where i can share story and pix. Mana tahu anak2 nanti nak tengok tulisan zaman purba bolehlah tengok mak dieorang ni..Nak share kat FB kurang seronok nak tulis panjang2.

Nak create blog sebenarnya mudah aje. 1st and foremost buat dengan hati2 dan teliti. Insyallah dalam 2 minggu (if uoll struglle study and try everday) insyallah uoll akan dapat mahirkan diri dengan template dan ciri2 yang ditawarkan oleh google.

Ok Jom kita tengok cara mudah dan ringkas untuk create blog sendiri.

1. Taip https://www.blogger.com klik CREATE YOUR BLOG




2.  Masukkan emel address dan password.



3.  Cipta Nama Blog dan isikan alamat yang diingini. (alamat yang anda pilih adalah tertakluk kepada kekosongan di platform www yeh.)


4. Tadaaa...Blog dah siap...



5. Teruskan posting pertama anda dengan klik NEW POST. Untuk cara buat posting pertama, Klik kat SINI.


Bacaan lain : 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...