Cacing Dalam Ikan Sardin

Assalamualaikum...Salam pagi Jumaat yang barakah...

Sumber : berita harian 

Kelmarin kita dikejutkan lagi dengan rampasan lori kontena berisi sardin yang diimport daripada China. Rampasan tersebut membongkar isi kandungan sardin tersebut yang menjijikkan. Siasatan yang dibuat oleh pihak MAQIS ke atas ikan sardin tersebut mendapati ianya mengandungi cacing jenis nematoda.

Menurut pengarah Maqis, cacing tersebut memberikan implikasi sakit perut, muntah dan loya kepada manusia.

Semalam, KKM telah menarik balik 6 jenama sardin yang ianya adalah termasuk sarisn jenis King Cup yang berada lama di pasaran Malaysia dan merupakn sarsin yang biasa saya sendiri dan keluarga makan. 


Kosmo Online

Apa yang membimbangkan saya adalah sardin-sardin ini telah berada lama di pasaran Malaysia. Keberadaannya meliputi seluruh Malaysia dan sekiranya penarikan balik semua jenama ini tidak dikuarkuasakan secara menyeluruh, berkemungkinan pasaran luar bandar masih bebas menjual dan memasarkan sardin-sardin ini, tanpa mengetahui implikasi besar ke atas kesihatan diri dan keluarga.

Saya berharap agar pihak berwajib yang menarik balik produk-produk ini mengambil initiatif segera dalam memastikan kesemua produk ini dipulangkan kepada pengeluar. Sosial media dan penyebaran melalui televisyen seharusnya dibuat dengan lebih kerap supaya berita ini dimaklumi penduduk luar bandar khasnya secara menyeluruh. Kesihatan perlu diutamakan dan hanya akan terjaga jika langkah-langkah pencegahan di ambil berat.


Di hari Jumaat yang berkat ini marilah kita sama-sama berdoa agar Allah lindungi diri dan keluarga kita serta umat manusia secara keseluruhan dan hindari daripada makan makanan yang tidak bersih. Insyallah...

Iswa Tonie
Putrajaya
29.06.2018




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

Catatan Yang Ditampilkan

Resepi laksa Sarawak Original

Salam semua.. Hari ni saya nak kongsikan cara membuat Laksa Sarawak. Resepi mungkin sama cuma cara menyediakan berbeza mengikut...